Elektrifisering av varebiler
Abstract
Utslippene fra varebilene har doblet seg siden 1990, og står for omtrent en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken. På tross av at teknologien har kommet langt, er kun en tredel av nybilsalget elektrisk. I Nasjonal transportplan (NTP) er det satt et mål om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025 og at alle tunge varebiler skal være nullutslipp i 2030. Det skal svært kraftfulle virkemidler til for å få måloppnåelse for lette varebiler i 2025. Miljødirektoratet og Statens Vegvesen anbefaler å innføre en ny og felles målsetning om at alle nye varebiler er nullutslipp i 2027, dersom, eller når, målsetningen for lette varebiler ikke nås. Det er et stort mangfold av aktører i varebilsegmentet, og disse har ulike barrierer. Dersom en ny målsetning skal nås, så må det snarlig innføres en bred virkemiddelpakke med flere ulike virkemidler som kan ta ned barrierene. En slik virkemiddelpakke kan inneholde en økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler, fjerning av fradragsrett på MVA og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler, nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur til varebiler og bruksfordeler som fritak fra bompenger og fergetakst.
Description
Elektrifisering av varebiler En gjennomgang av salgsmål, barrierer og virkemidler