VURDERING AV FRAMTIDIG TRANSPORTMODELLEBEHOV I OG UTENFOR BYOMRÅDER
Abstract
Statens vegvesen har i forbindelse med virksomhetstiltaket «transportmodeller-samfunnsøkonomi-grunnlagsdata» igangsatt et arbeid med å komme med innspill til videreutvikling av transportmodellverktøyet i etaten. I forbindelse med dette har Rambøll blitt bedt om å se på hvordan fremtidens transportmodeller bør være i og utenfor byområder på kort (< 4 år) og lang sikt (4-10 år). Problemsstillingen er i hovedsak drøftet gjennom en kombinasjon av litteraturstudier og intervju med ekspertbrukere i inn og utland samt egne erfaringer med verktøyene. Gjennom arbeidet ble det klart at det er størst usikkerhet knyttet til modellutvikling for de strategiske modellene. Det har derfor også vært hovedfokus for arbeidet. Transportmodeller er primært et verktøy for å kunne gi et bedre beslutningsgrunnlag om hvordan ulike trafikale tiltak er med på å oppnå prosjektets prosjektmål. Målene vil ofte være avhengig av geografisk kontekst. Det vil derfor være ulike mål som er viktig i og utenfor by. I og med at målene vil være forskjellige, vil også analysebehovet være forskjellig. Utenfor by er det et stadig større fokus på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og bruke dette til å prioritere mellom prosjektene gjennom porteføljestyring og optimalisering. I by er det i tillegg et økende fokus rundt å sikre en bærekraftig transportutvikling gjennom nullvekstmålet. Kompleksiteten i det trafikale bildet og mengden aktuelle tiltak er mye større i byområder. Dette gjør at det stilles større krav til transportmodellene i byområder.
Description
VURDERING AV FRAMTIDIG TRANSPORTMODELLEBEHOV I OG UTENFOR BYOMRÅDER