Optimal forvaltning av vegkapital i Norge
Abstract
Asset Management er en strategi for å forvalte anlegg og verdier på en måte som gir lengst mulig levetid og kvalitet i livsløpet. Det er brukt i mange bransjer verden over og setter kvantifiserbare mål for en organisasjon som ønsker å oppnå et visst nivå av modenhet innen Asset Management. Denne oppgaven er et samarbeid med Statens vegvesen med fokus på hvordan man kan bruke Asset Management til å forvalte vegkapital i Norge.
Formålet med denne bacheloroppgaven er å studere hvordan Asset Management brukes i andre organisasjoner som forvalter vegkapital i Danmark, Skottland og Minnesota, sammenlignet med praksisen i Norge. Videre er formålet å vurdere forskjellene i vegstandard mellom disse områdene. Hovedmålet med oppgaven er dermed å vise hvordan Asset Management kan lønne seg, og deretter lage et forslag for hvordan dette kan implementeres i Statens vegvesen.
Metoden som har blitt brukt i oppgaven er litteraturstudier, hvor hovedlitteraturen har blitt utdelt fra veileder i Statens vegvesen. Dette inkluderer relevant litteratur som planer for forvaltning av anlegg og verdier i Danmark, Skottland og Minnesota. Oppgaven er hovedsakelig basert på disse verkene, noe som gjennomgås i detalj i kapittel 3.
Hovedresultatene er lagt fram i kapittel 4 og viser de viktigste tiltakene som bør innføres for å lykkes med Asset Management. Hovedresultatet fra oppgaven er en foreslått plan for implementering av Asset Management i kapittel 4.1.2. Danmark, Skottland og Minnesota har to ting til felles: god vegstandard og god bruk av Asset Management. Dette er absolutt ikke den eneste grunnen til at vegstandarden er bedre enn i Norge, men det er et klart forbedringspunkt i Norge og for Statens vegvesen. Vedlikeholdsetterslepet på vegnettet i Norge er stort, og erfaringer fra andre land viser at Asset Management kan være en del av løsningen for å forhindre dette i framtiden.
Description
Bacheloroppgave i Byggingeniør, NTNU