dc.contributor.author | Wildenschild, Henrik | |
dc.coverage.spatial | Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-03-17T11:44:18Z | |
dc.date.available | 2022-03-17T11:44:18Z | |
dc.date.issued | 2022-02 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2985804 | |
dc.description | SVV rapport 803 | en_US |
dc.description.abstract | Det er siden 2014 utført tre ulike forsøk i egenregi i Statens vegvesen for å redusere antallet elgpåkjørsler: Utprøving av elektroniske viltskremmere (Deer Deter), blå reflekser og varsel med gulblink i ulike utgaver. Konklusjonen fra forsøkene som er utført i Norge viser at ingen av dem har noen signifikant effekt. Hverken dyrene eller sjåførene endrer nok atferd og eller fart, til at det fører til signifikant færre påkjørsler av elg og hjort. Fartsmålinger utført i et av Statens vegvesen sine forsøk viser at gjennomsnittsfarten kun går ned med ca. 1 km/t når gult varselblink varsler om stor elgfare. Rapporten omtaler også nytte-kostvurderinger og om man bør sette en verdi i kroner på et dyreliv. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;803 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | viltpåkjørsel | en_US |
dc.subject | elgpåkjørsel | en_US |
dc.subject | viltulykker | en_US |
dc.subject | elgulykker | en_US |
dc.subject | elg | en_US |
dc.subject | hjort | en_US |
dc.subject | rådyr | en_US |
dc.subject | dådyr | en_US |
dc.subject | elgskremmer | en_US |
dc.subject | blå reflekser | en_US |
dc.subject | varsel med gulblink | en_US |
dc.title | Statens vegvesen sine forsøk for å redusere antallet viltpåkjørsler | en_US |
dc.title.alternative | Erfaringsrapport fra forsøk utført 2014–2021 | en_US |
dc.type | Report | en_US |