• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beregning av betongelementbru

Hermundsdal, Anders; Pétursson, Andrés
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave_2015_Hermundsdal_Petursson.pdf (6.759Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/297848
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Avhandlinger [600]
Sammendrag
Det er foretatt en dimensjonering av betongelementbrua Ny Klemetsrud bru etter gjeldende regelverk, med

støtte fra Statens vegvesens håndbøker. Den består av betongelementer samt plasstøpt dekke.

Formålet med oppgaven er å tilegne seg kunnskap om hvordan tidsavhengige effekter, eksempelvis

omlagring av momenter, virker på betongelementbruer.

Brua er dimensjonert i lengderetning i både brudd- og bruksgrensetilstand. I tverretning er brua

dimensjonert i bruddgrensetilstand, hvor det i tillegg er kontrollert for riss i bruksgrensetilstand.

Dimensjonerende laster er funnet ved modellering i programmet Focus Konstruksjoner samt

håndberegninger av bjelkenes og brudekkets egenlast. De variable lastene og dimensjonerende

lastkombinasjonene som ble benyttet er i henhold til Eurokoder.

I lengderetning er tegningsgrunnlaget av Ny Klemetsrud bru kontrollert, hvor oppgraderinger er gjort der

kapasiteten ikke er tilstrekkelig. Nødvendig armeringsmengde er funnet i tverretningen.

Resultatene viser at i punktet hvor det kan antas full overføring av spennkraften til betongelementene, vil

brudekket risse opp i overkant etter ett år. Det er kommet frem til at ved bruas dimensjonerende levetid,

omlagres momentet av egenlasten fra betongelementene og brudekket til henholdsvis 39,1 % og 48,1 % av

et kontinuerlig system. Det viser seg også at over opplegget må det gjøres oppgraderinger for å oppnå

tilstrekkelig momentkapasitet.
Beskrivelse
Masteroppgave - NTNU- Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet. Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi.
Utgiver
[A. Hermundsdal]

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit