Show simple item record

dc.contributor.authorEngum, Martin Jusnes
dc.date.accessioned2015-08-24T06:58:11Z
dc.date.available2015-08-24T06:58:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297836
dc.descriptionBacheloroppgave - Høgskolen i Østfold. Avdeling for ingeniørfag.nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har derfor vært å foreslå mindre trafikksikkerhetstiltak som ligger innenfor de økonomiske rammene på 145 mill kr for den aktuelle strekningen. Det er derfor lagt vekt på å bruke eksisterende veg uten store omgjøringer. I dette arbeidet er standardene i håndbøkene til Statens vegvesen benyttet, og programmet Novapoint er benyttet for modellering av de ulike vegalternativene. Det er også gjort en samfunnsøkonomisk kost/nytte-analyse av de ulike alternativene. Konklusjonene vil i stor grad avhenge av de økonomiske rammene for denne delstrekningen. Denne oppgaven konkluderer blant annet med at det bør prioriteres å legge om vegen ved den trafikkfarlige og ulykkesutsatte Tinnbubakken for å unngå en bratt stigning, samt å bygge ny veg over Klakksdalen for å rette ut trafikkfarlige svinger. Det anbefales også at det anlegges gang- og sykkelveg langs hele strekningen fra Ervika til Botngård, både av hensyn til folkehelse og miljø, men også for å få ned den alvorlige ulykkesstatistikken når det gjelder gående og syklende på strekningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisher[M.J. Engum]nb_NO
dc.subjectVegernb_NO
dc.subjectVegplanleggingnb_NO
dc.subjectTrafikksikkerhetnb_NO
dc.titleUtbedring av FV 710, Ervika - Botngårdnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Avhandlinger [600]
    Inneholder studentavhandlinger skrevet for og i samarbeid med Statens vegvesen.

Show simple item record