Valg av ny vegtrasé fra Kårstø til Våg, E39
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/284915Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [594]
Sammendrag
For prosjektet ”Ferjefri E39”, opprettet i regi av Statens vegvesen, skal det i løpet av en tjueårsperiode bygges en
ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Prosjektet er med i Nasjonal transportplan for 2014-2023. Et av målene
med Ferjefri E39 er å forbedre den generelle vegstandarden langs E39. En eksisterende vegstrekning, Kårstø til Våg
i Rogaland fylke, er en delstrekning i prosjektet. Denne strekningen ligger i nærheten av Haugesund i Tysvær
kommune. Det er denne vegstrekningen som gjennomgås i masteroppgaven for å finne det beste alternativet til en ny
vegtrasé som skal erstatte den eksisterende.
Den nye vegtraséen skal bygges etter H11-standard. Det betyr at vegen bygges med fire felt og midtdeler med en
dimensjonerende fartsgrense på 110 km/t. Dagens veg består av to felt uten midtdeler med en fartsgrense varierende
fra 60-80 km/t. Strekningen fra Kårstø til Våg har en rekke sårbare landskapsformer, variert terreng, flere tettsteder,
vann, nærhet til fjord og utfordringer i forhold til miljø. Målet med oppgaven er å finne det beste alternativet for en
vegtrasé der det er tatt hensyn til tekniske utfordringer og klimagassutslipp, i tillegg til faktorene ovenfor.
For å komme frem til anbefalt vegtrasé ble det sett på tolv forslag til vegtraséer i en innledende fase av
masteroppgaven. Disse alternativene ble så redusert til tre alternativer ut fra vurderinger i forhold til ulendt terreng,
myrer, innsjøer, fjordkryssinger, kommuneplan for Tysvær kommune, miljødata og horisontal- og vertikalgeometri.
Konstruksjonsverktøyet Novapoint ble brukt som hjelpemiddel for å lage veglinjene for alternativene.
For de tre gjenstående alternativene ble det gjennomført en konsekvensanalyse. Her ble prissatte og ikke-prissatte
konsekvenser med håndbok V712 som hjelpemiddel gjennomgått. De utvalgte konsekvensene i en tilpasset analyse
var for de prissatte konsekvensene; anleggskostnader, trasélengde, masseberegning og stigningsgrad, sett i
sammenheng med klimagassutslipp. For de ikke-prissatte konsekvensene ble alle konsekvensene fra håndbok V712
brukt; landskapsbilde, nærmiljø og friluftsliv, naturmangfold, kulturminner og naturressurser, i tillegg til kommuneplanen
for Tysvær kommune. Konsekvensanalysen ga grunnlag til å rangere alternativene opp mot hverandre.
Klimagassutslipp sett i forhold vegutforming har vært et fokusområde i oppgaven gjennom et litteraturstudium. Det
er sannsynlig at bygging av en ny vegtrasé etter H11-standard vil gi reduserte utslipp fordi vegkvaliteten,
kurvaturen, flyt i trafikken og stigningsgraden forbedrer seg. På den annen side vil økt kvalitet på vegen og økt
fartsgrense føre til generert og ny trafikk, og derfor økt klimagassutslipp. Ved at den dimensjonerende fartsgrensen
økes til 110 km/t blir fartsgrensen økt i forhold til optimalhastigheten, 80 km/t, for reduksjon av klimagassutslipp.
Beskrivelse
Masteroppgave - NTNU - Norges teknisk-vitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport