Show simple item record

dc.contributor.authorMeland, Sondre
dc.contributor.authorRanneklev, Sissel Brit
dc.contributor.authorHertel-Aas, Turid
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-02-24T10:59:52Z
dc.date.available2021-02-24T10:59:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0042-2592
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730034
dc.description.abstractFoU-programmet Nordic Road Water (NORWAT) har til hensikt å etablere en metodikk for når overflateavrenning fra veier og vaskevann fra tunnelrenhold skal renses. Veiavrenning og tunnelvaskevann inneholder en rekke stoffer som potensielt er skadelige for vannlevende organismer, og det er derfor ofte nødvendig å etablere rensetiltak for å beskytte veinære vannforekomster. NORWAT foreslår at tunnelvaskevann, som er svært forurenset og vanligvis inneholder såpe, skal renses før utslipp til vannforekomst. For overflateavrenning fra veier foreslår NORWAT en metodikk som kombinerer kriterier for en vannforekomsts sårbarhet for veiforurensning sammen med en grovinndeling av trafikkmengde. Denne artikkelen presenterer grunnlaget for inndeling av trafikkmengde med hensyn på eksisterende kunnskap om metallkonsentrasjoner i veiavrenning, potensielle biologiske effekter og grenseverdier for de veirelaterte metallene blant vannforskriftens prioriterte miljøgifter og vannregionspesifikke stoffer.en_US
dc.description.abstractThe R&D program Nordic Road Water (NORWAT) aims to establish a decision-making tool for when to treat road runoff and tunnel wash water. Road and tunnel wash water runoff contain a plethora of pollutants being potentially detrimental for aquatic organisms. Hence, treatment measures are often necessary to protect waterbodies adjacent roads. NORWAT suggests that tunnel wash water, which is highly polluted and normally contains detergents, must be treated before discharged to a receiving waterbody. Regards to road runoffs, NORWAT suggests a method that combines factors determining the vulnerability of a waterbody from road pollution together with a grouping of traffic density. The present paper presents the basis of the grouping of traffic density regards to present knowledge about concentrations of trace metals in road runoff, potentially biological effects and Environmental Quality Standards for road related trace metals among the priority substances and river basin specific pollutants in the Water Framework Directive.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVannen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectVeiavrenningen_US
dc.subjectTunnelvaskevannen_US
dc.subjectRetningslinjeren_US
dc.subjectRensingen_US
dc.subjectNORWATen_US
dc.titleForslag til nye retningslinjer for rensing av veiavrenning og tunnelvaskevannen_US
dc.title.alternativeSuggested new guidelines for treatment of road runoff and tunnel wash wateren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.rights.holderVannen_US
dc.source.pagenumber11en_US
dc.source.journalVann


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal