Forslag til nye retningslinjer for rensing av veiavrenning og tunnelvaskevann
Journal article
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2730034Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
FoU-programmet Nordic Road Water (NORWAT) har til hensikt å etablere en metodikk for når overflateavrenning fra veier og vaskevann fra tunnelrenhold skal renses. Veiavrenning og tunnelvaskevann inneholder en rekke stoffer som potensielt er skadelige for vannlevende organismer, og det er derfor ofte nødvendig å etablere rensetiltak for å beskytte veinære vannforekomster. NORWAT foreslår at tunnelvaskevann, som er svært forurenset og vanligvis inneholder såpe, skal renses før utslipp til vannforekomst. For overflateavrenning fra veier foreslår NORWAT en metodikk som kombinerer kriterier for en vannforekomsts sårbarhet for veiforurensning sammen med en grovinndeling av trafikkmengde. Denne artikkelen presenterer grunnlaget for inndeling av trafikkmengde med hensyn på eksisterende kunnskap om metallkonsentrasjoner i veiavrenning, potensielle biologiske effekter og grenseverdier for de veirelaterte metallene blant vannforskriftens prioriterte miljøgifter og vannregionspesifikke stoffer. The R&D program Nordic Road Water (NORWAT) aims to establish a decision-making tool for when to treat road runoff and tunnel wash water. Road and tunnel wash water runoff contain a plethora of pollutants being potentially detrimental for aquatic organisms. Hence, treatment measures are often necessary to protect waterbodies adjacent roads. NORWAT suggests that tunnel wash water, which is highly polluted and normally contains detergents, must be treated before discharged to a receiving waterbody. Regards to road runoffs, NORWAT suggests a method that combines factors determining the vulnerability of a waterbody from road pollution together with a grouping of traffic density. The present paper presents the basis of the grouping of traffic density regards to present knowledge about concentrations of trace metals in road runoff, potentially biological effects and Environmental Quality Standards for road related trace metals among the priority substances and river basin specific pollutants in the Water Framework Directive.