Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøye, Alena
dc.contributor.authorHesjevold, Ingeborg Storesund
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-11T10:34:53Z
dc.date.available2021-01-11T10:34:53Z
dc.date.issued2016-03
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2722337
dc.description.abstractAndelen syklister som sykler med lovlig lys i mørke er omtrent to tredjedeler med store lokale variasjoner. Andelen er høyest blant syklister som også bruker annet sikkerhetsutstyr, om vinteren, og blant menn som sykler mye. Det er til sammen ca. 7-10% som sykler med ulovlig lys (ikke montert på sykkelen eller som lyser for dårlig). Kunnskapen om hvilke krav som stilles til sykkellys er generelt dårlige, både blant syklister og blant sykkelselgere. Lystyverier er forholdsvis vanlige, 18% av dem som har lys på sykkelen oppgir at de er blitt frastjålet en sykkellykt i løpet av det siste året. I de fleste tilfellene er det batterilykter som blir stjålet. I dag selges de aller fleste sykler uten fastmontert lys. Et påbud om at alle sykler må selges med fastmontert lys kan tenkes å øke lysbruken, det finnes imidlertid andre og trolig viktigere faktorer som påvirker lysbruken (som personlige holdninger). Bruken av sykkellys reduserer innblandingen i ulykker, men det er metodisk svært vanskelig å tallfeste effekten. Det er estimert at det totale antall drepte og skadde syklister kunne reduseres med ca. 3% dersom alle nye sykler selges med fastmontert lys fra 2016 og med ca. 10% dersom alle sykler med lys, både i mørke og i dagslys.en_US
dc.description.abstractlights in the dark, with large local variations. The proportion is highest among cyclists who also use other safety equipment, who cycle in winter, and among men who are cycling a lot. Almost 10% have lights that do not comply with the law (not mounted on the bicycle or too dark). There is generally little knowledge about legal requirements for bicycle lights, both among cyclists and among salesmen. Theft of bicycle lights is quite common, 18% of cyclists (who have bicycle lights) report that lights have been stolen during the past year. Most new bicycles in Norway are sold without lights. A law requiring all new bicycles to be equipped with lights might increase the use of bicycle lights, but there are other and probably more important factors that affect the use of bicycle lights, such as attitudes and habits. Bicycle lights reduce involvement in collisions. It is however difficult to quantify the effect. It is estimated that the total number of killed or injured cyclists in Norway could be reduced by 3% if all new bicycles were sold with lighting equipment, and by 10% if all cyclists were using bicycle lights in the dark.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1478/2016
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectGul jakkeen_US
dc.subjectRefleksen_US
dc.subjectSykkelen_US
dc.subjectSykkellysen_US
dc.subjectSykkelulykkeren_US
dc.titleSynlige syklisteren_US
dc.title.alternativeBruk av sykkellys i Norge og effekt på ulykkeren_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber92en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal