Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data
Abstract
Basert på materiale til Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) beskriver rapporten resultater av dybdestudier av 107 fartsrelaterte dødsulykker med personbiler med edru fører i 2011- 2015, samt informasjon om dybdestudier av alle 577 fartsrelaterte dødsulykkene med personbil i Norge i 2005-2015. Typiske faktorer ved ulykker hvor en bil hadde kjørt godt over fartsgrensen, er bl.a. eneulykker, ulykker med flere drepte, ulykker om natten og i helgene, eldre biler, bilen har treffpunkt i siden, unge mannlige førere og liten grad av bilbeltebruk. Typiske faktorer ved ulykker med høy fart etter forholdene er bl.a. ulykker om vinteren, ulykker på glatt/våt veg eller i vanskelige kurver, skrensulykker, eldre biler, biler uten ESC, dårlige dekk og unge førere, oftest menn. Rapporten foreslår en rekke tiltak som kan forhindre fartsrelaterte ulykker, bl.a. intelligent fartstilpasning, fartskontroll, økt utskiftingstakt av bilparken, fjerning/sikring av farlige objekter ved vegen og mer konsistent vegutforming og forbedret kurvevarsling. The report summarizes results of reports by crash investigation teams of the Norwegian Public Roads Administration. It is based on reports of 577 speed-related fatal crashes involving passenger cars that occurred in Norway during 2005-2015. Typical characteristics of crashes with excessive speed are: Single vehicle crash, weekend and nighttime crashes, older cars, side impacts, roof crush, young male drivers, and low seat belt use. In a large proportion of crashes, road characteristics may have contributed to the driver misjudging safe speed. Typical characteristics of crashes with inappropriate speed are older cars, cars without stability control, inappropriate tires, loss of control, and young male drivers. Large proportions of crashes with inappropriate speed occurred on wet or slippery roads, and/or in difficult curves. Proposed safety measures include increasing the pace of replacing old vehicles, intelligent speed adaptation, more consistent and predictable road design, and improved curve warning.