Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNonstad, Bård
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-01-06T12:02:01Z
dc.date.available2021-01-06T12:02:01Z
dc.date.issued2017-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2721707
dc.description.abstractHensikten med testene var å se på forskjeller i friksjonsverdier på et standard måledekk for friksjonsmålere sammenlignet med vinter- og sommerdekk for personbil. Friksjonsmålebilen OSCAR er benyttet som testenhet og vanlig standard oppsett med brems (slipp) og marktrykk er benyttet. Testene har foregått på vinterføre (våt is) og på bar veg. Testene på vinterføre (våt is) viste en variasjon i friksjonsverdi (friksjonskoeffisient) på de testede dekkene fra 0,17 til 0,27. Lavest verdi oppnådde standard måledekk (friksjonsverdi lik 0,17), mens de beste piggdekkene oppnådde en friksjon på 0,27. Snittet blant de testede personbildekkene ble 0,23. Omregnet til bremselengde vil forskjellen på standard måledekk og snittet av personbildekkene være 15 meter med en utgangshastighet på 50 km/t på dette føret. Testene på bar veg er gjennomført med en vannfilm på 0,5 mm foran dekkene. Variasjonen i friksjon oppnådd med ulike dekk på dette underlaget var større enn de forskjellene vi opplevde på isføre. Standard måledekk ga en friksjonsverdi på 0,73, mens det nye sommerdekket ga en friksjonsverdi på 0,98 på samme underlag. Dårligst friksjon av personbildekkene ga brukte, premium piggfrie vinterdekk med en friksjonsverdi på 0,85. Det er tydelig at mønstre gjør at vannet dreneres bort og dekket får bedre tak i underlaget. Ved å måle friksjon med et standard måledekk så måler vi en noe lavere friksjon enn hva en personbil med vinterdekk oppnår på de underlag som vi har testet på her. Vi vet det er store forskjeller i bilparken både når det gjelder dekk, kjøretøy og oppnådd friksjon. Det er sikkerhetsmessig gunstig at vi måler lave verdier, men denne verdien bør samtidig ikke være unormalt mye lavere enn resten av bilparken. Testene er gjennomført på kun en type vinterføre og det er behov for å gjøre flere tester av dekk under ulike føreforhold. Testene på bar veg burde også ha vært utført på andre vegdekker med lavere friksjonsnivå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherStatens vegvesenen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectFoUen_US
dc.subjectVinterdriften_US
dc.subjectFriksjonen_US
dc.subjectDekken_US
dc.titleOppnådd friksjon med ulike dekken_US
dc.title.alternativeEtatsprogram vinterdriften_US
dc.typeWorking paperen_US
dc.rights.holderStatens vegvesenen_US
dc.source.pagenumber16en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal