Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSpilsberg, Erik
dc.contributor.authorBørrud, Elin
dc.contributor.authorMyrberg, Grethe
dc.contributor.authorNordgård, Geir Ove
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-11-12T12:53:19Z
dc.date.available2020-11-12T12:53:19Z
dc.date.issued2008-02-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687608
dc.description.abstractHåndbok 233 Sykkelhåndboka, Utforming av sykkelanlegg ble først utgitt i mai 2002. Den skal nå revideres for at den skal samsvare med i skiltforskriften og håndbok 017 Veg- og gateutforming som er endret. I den forbindelse er Rambøll Norge AS engasjert for å sammenligne løsninger i den norske sykkelhåndboka med utenlandske løsninger. Sammenligningen er etter ønske fra oppdragsgiver gjort med håndbøker i Danmark, Nederland, Tyskland, England (London) og USA (Oregon). Fra oppdragsgivers side ble det særlig lagt vekt på systemskifter. I løpet av prosessen ble det også gjort en tilleggsbestilling slik at Sverige også inngår i sammenligningen. Samtidig ble det bedt om en mer utdypende omtale av sykkelfelt i kombinasjon med langsgående parkering. En del av arbeidet har bestått i litteratursøk for å finne relevante dokumenter som kan sammenlignes med den norske sykkelhåndboka. De fleste dokumentene er funnet på Internett, men f.eks. den nederlandske håndboken har vært nødvendig å bestille spesielt. Oppdragsgivers kontaktperson har vært Odd Nygård ved Statens vegvesen Vegdirektoratet. Per Heide, også ved Vegdirektoratet har også deltatt fra oppdragsgiver. Under arbeidet har det vært tre møter med oppdragsgiver, hvorav det siste var et presentasjonsmøte for arbeidsgruppen for revisjon av sykkelhåndboka. Rapporten er skrevet av Rambøll Norge AS ved Erik Spilsberg. Elin Børrud, Geir Ove Nordgård og Grete Myrberg har deltatt med analyser og kvalitetskontroll. Rambøll Norge AS er faglig ansvarlig for analyser og sammenligninger i rapporten.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRambøll Norge ASen_US
dc.relation.ispartofseriesRambøll rapport;6070842
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSykkelhåndbokaen_US
dc.titleSykkelhåndboka - Sammenlignet med utenlandske løsningeren_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderRambøllen_US
dc.source.pagenumber44en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Miljøvennlig bytransport - FoU-program (2007-2011) [22]
    Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder.

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal