Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJenssen, Lars
dc.contributor.authorHolmqvist, Erik
dc.contributor.authorReistad, Kari Svelle
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-11-11T13:11:08Z
dc.date.available2020-11-11T13:11:08Z
dc.date.issued2009-11-20
dc.identifier.issn1504-5005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687426
dc.description.abstractRapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet 'Klima og transport', etatsprosjekt 2007 - 2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for prosjektering, bygging og drifting av veg som svar på endrede klimaforhold. Gjennom samarbeidet med Jernbaneverket er banetransport også inkludert. Rapporten tilhører aktiviteten "Erosjonssikring mot strømmende vann" i delprosjekt 3 "Flom- og erosjonssikring". Rapporten samler 3 bidrag knyttet til pilotprosjektet Rv.37 Middøla bru, beliggende i Tinn kommune i Telemark. Brua er bygd i 1990, direktefundamentert på løsmasser og den har vært utsatt for erosjonsskader og utbedringer ved flere anledninger. Jenssen (NTNU) tar utgangspunkt i erosjonsskadene og gir vurdering av årsak og forslag til tiltak. Holmquist (NVE) dokumenterer flomberegning for elven Middøla. Reistad (NVE) dokumenterer hydraulisk beregning for elven ved Middøla bru. Rapportene samlet sett gir en systematisk tilnærming knyttet til dimensjonering av erosjonssikring både i fm planlegging av nye bruer og ved utbedring av erosjonsskader. Rapportene viser også at noen forskjeller i valgte rammebetingelser for flomberegningen fører til forskjeller i nødvendig steinstørrelser for erosjonssikring.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;2560
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectEtatsprosjekt Klima og transporten_US
dc.subjectErosjonssikringen_US
dc.subjectFlomberegningen_US
dc.subjectHydraulisk beregningen_US
dc.titleErosjonsskader ved Middøla bru: årsak og tiltaken_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTransportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber146en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal