Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorErke, Alena
dc.contributor.authorSørensen, Michael
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-11-04T12:55:42Z
dc.date.available2020-11-04T12:55:42Z
dc.date.issued2008-05
dc.identifier.isbn978-82-480-0883-5
dc.identifier.issn0808-1190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2686403
dc.description.abstract2-minus-1-veger er tidligere 2-feltsveger utenfor tettbygd strøk, hvor kantlinjen blir innflyttet og midtlinjen fjernet. Et av formålene er å bedre tilrettelegge for syklister og gående på lite trafikkerte veger ved å gi mer plass til myke trafikanter på vegskulderen, samtidig som antall kjørefelt blir 2-minus-1- redusert fra to til ett. Tiltaket er i dag ikke brukt i Norge. Erfaringer fra andre land viser at 2-minus-1-veger ikke alltid fører til fartsreduksjoner og at avstanden mellom syklister og forbikjørende biler blir redusert, fordi syklister sykler nærmere midten av vegen enn før. Kjøremønsteret for bilister og syklister er uklart. Supplerende tiltak som for eksempel redusert fartsgrense eller fartshumper kan forbedre virkningen av 2-minus-1-veger. Det finnes alternative tiltak som gir mer positive effekter, og som i mindre grad fører til forvirring blant trafikantene.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;961/2008
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSykkelfelten_US
dc.subjectInntrukken kantlinjeen_US
dc.subjectSyklisten_US
dc.subjectKjøremønsteren_US
dc.subjectFarten_US
dc.subjectTrafikksikkerheten_US
dc.titleVeger med inntrukken kantlinje utenfor tettbygd strøk: Tiltak for syklister og gående?en_US
dc.title.alternativeExtended road shoulders on rural roads: A measure for cyclists and pedestrians?en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTransportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber69en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Miljøvennlig bytransport - FoU-program (2007-2011) [22]
    Målet med FoU-programmet var å øke kompetansen på miljøvennlig bytransport både i Statens vegvesen og i samfunnet som helhet, og på den måten bidra til mer miljøvennlig transport i byer og tettsteder.

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal