dc.contributor.author | Sørensen, Michael Wøhik Jæger | |
dc.contributor.author | Loftsgarden, Tanja | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-29T10:40:47Z | |
dc.date.available | 2020-10-29T10:40:47Z | |
dc.date.issued | 2010-11 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1161-3 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2685667 | |
dc.description.abstract | Norske og utenlandske effektstudier og erfaringer med ni fotgjenger- og syv kollektivtrafikktiltak i bykryss samt shared space (samruktsområde) er innsamlet og sammenfattet.
Gangfelt forbedrer fotgjengers fremkommelighet og trygghet, men har en negativ sikkerhetseffekt. Suppleres gangfelt med et eller flere av de andre fotgjengertiltak, kan denne negative effekten i større eller mindre grad elimineres, samtidig med at fotgjengeres fremkommelighet og trygghet forbedres. Tiltak som allerede brukes, bør brukes ennå mer, og tiltak som ikke brukes må testes ut og evalueres i demonstrasjonsprosjekter.
Alle kollektivtrafikktiltakene ser ut til å forbedre bussenes fremkommelighet i kryss, men den empiriske dokumentasjonen for dette er mangelfull, og flere effektstudier etterlyses. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1108/2010 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Vegkryss | en_US |
dc.subject | Trygghet | en_US |
dc.subject | Trafikksikkerhet | en_US |
dc.subject | Tiltak | en_US |
dc.subject | Tettbygd strøk | en_US |
dc.subject | Framkommelighet | en_US |
dc.subject | Effekt | en_US |
dc.title | Tiltak for fotgjengere og kollektivtrafikk i bykryss | en_US |
dc.title.alternative | Measures for pedestrians and Public Transport in City Intersections - International experiences and evaluation studies | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 119 | en_US |