dc.contributor.author | Figenbaum, Erik | |
dc.contributor.author | Weber, Christian | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T12:56:52Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T12:56:52Z | |
dc.date.issued | 2017-04 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1818-6 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684233 | |
dc.description.abstract | To ladbare hybridbiler ble testet i et avgass-laboratorium ved 23°C og ved -7°C, i en rekke ulike kjøresykluser og brukervalgbare kjøremoduser, for å avdekke CO2-utslipp, energiforbruk og utslipp av lokalt forurensende avgasser.
Resultatene ble sammenlignet med måleresultater fra bensin og dieselversjoner av de samme bilene for å kunne estimere de gjennomsnittlige potensielle utslippsreduksjonene som kan oppnås gjennom ett års kjøring.
Hovedresultatet er at ladbare hybridbiler med en rekkevidde i E-modus kan gi en CO2-utslippsreduksjon på ca. 30%, mens 50 km rekkevidde kan gi 50% reduksjon, uten at gjennomsnittlig lokalt forurensende avgassutslipp overskrider grenseverdiene i avgassbestemmelsene. Lokalt forurensende utslipp kan imidlertid være forhøyet i enkelte spesifikke situasjoner slik som i kaldt klima, med utladet batteri og høy belastning.
Resultatene må tolkes med varsomhet da det bare ble testet to biler. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1539/2016 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Ladbar hybridbil | en_US |
dc.subject | CO2-utslipp | en_US |
dc.subject | Lokale utslipp | en_US |
dc.subject | Energiforbruk | en_US |
dc.title | Experimental testing of Plug-in Hybrid Vehicles CO2-emission, energy consumption and local pollution | en_US |
dc.title.alternative | Eksperimentell uttesting av ladbare hybridbiler - CO2-utslipp, energiforbruk og lokal luftforurensning | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 36 | en_US |