dc.contributor.author | Naper, Helge Gidske | |
dc.contributor.author | Aalde, Knut | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T10:13:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T10:13:34Z | |
dc.date.issued | 2018-12-17 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683301 | |
dc.description.abstract | Prioritering av kollektivtransport er et viktig satsingsområde for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i de store byene. Denne rapporten viser prinsipper og eksempler på utforming av gatekryss for buss i og rundt by, inkludert rundkjøringer, med ulike måter å prioritere bussene på. Eksemplene er hentet fra løsninger som er bygd både nasjonalt og internasjonalt. Rapporten er utarbeidet på et prinsippelt nivå. Eksemplene er ment som et oppslagsverk. Planlegging i by er ofte mulighetenes kunst, som følge av bl.a. arealknapphet og mange funksjoner som skal dekkes. Lokale forhold vil være styrende for endelig detaljert av løsning og hvilke konsekvenser denne vil gi for de ulike trafikantgruppene. Ved å lage en samlet oversikt kan rapporten fungere som en hjelper for å finne riktige tiltak. Det bygges ulikt ulike steder i verden. Vi har derfor tatt med både tiltak som er i henhold til norske normaler og veiledere, men også noen utenfor. Dette er gjort for å bevisstgjøre fordeler og ulemper, men også for å tydeliggjøre at ikke alle løsninger som finnes utenfor landet er godkjent bygd i Norge. Oppdraget er en del av Statens vegvesens FoU-program, Vegutforming, der en av arbeidspakkene er å se nærmere på kryssutforming. I leveransen er det særlig sett på løsninger med midtstilte og sidestilte kollektivfelt/gater. Prosjektet er gjennomført av Sweco på oppdrag fra Vegdirektoratet. En referansegruppe bestående av representanter fra Statens vegvesen, Vegdirektoratet og regionene, har deltatt i diskusjoner og gitt innspill på løsninger og vurderinger som er utført i rapporten. Oppgaven i denne rapporten er avgrenset til ikke å inneholde planskilte kryss og løsninger spesielt for trikk eller bybane. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Sweco rapport;17.12.2018 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Vegutforming | en_US |
dc.subject | Vegkryss | en_US |
dc.title | Prioritering av buss i kryss – eksempelsamling fra Norge og internasjonalt | en_US |
dc.title.alternative | PROSJEKTNUMMER 56495001 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Sweco | en_US |
dc.source.pagenumber | 64 | en_US |