Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Oddrun Helen
dc.contributor.authorTønnesen, Anders
dc.contributor.authorFossheim, Karin
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-15T09:26:18Z
dc.date.available2020-10-15T09:26:18Z
dc.date.issued2017-01
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683013
dc.description.abstractBilfritt sentrum er høyt oppe på den politiske agendaen i mange norske byer og i en rekke europeiske land. Nye virkemiddel tas i bruk og i mange tilfeller planlegges det betydelige økninger i byenes bilfrie sentrumsareal. I rapporten beskrives bilfrie sentrumsområder i Helsinki, Stockholm og København. De bilfrie områdene er av ulik størrelse og har ulik regulering. Det er tillatt for varelevering innenfor gitte tidspunkt i alle de tre bilfrie områdene. I Helsinki er i tillegg deler av vareleveringen flyttet under bakken. I både København og Stockholm er det leveringspunkt for omlastning som avlaster det bilfrie området. Alle byene planlegger ytterligere løsninger der fotgjengere prioriteres.en_US
dc.description.abstractCar free city centres are high on the political agenda in many Norwegian cities and in a range of European countries. New policy measures are applied and in many cases, there are planned significant increases in the carfree downtown area. This report describes car free citycentre areas in Helsinki, Stockholm and Copenhagen. The pedestrian areas have different sizes and regulation. Goods distribution is allowed for at given times in all three car-free areas. In Helsinki, goods delivery has partially been moved to an underground tunnel system. In both Copenhagen and Stockholm there are consolidation centres relieving the pedestrian zone. All towns are planning further solutions where pedestrians are prioritised.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1552/2017
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBylogistikken_US
dc.subjectBilfrie sentrumen_US
dc.subjectVareleveringen_US
dc.subjectGågateen_US
dc.subjectByutviklingen_US
dc.subjectBytransporten_US
dc.titleBilfrie sentrumsløsninger i tre nordiske byeren_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber60en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal