Mobilitetsendringer som følge av nye handelskonsepter
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2682716Utgivelsesdato
2019-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nye handelsmønstre gir nye mobilitetsendringer i et lite forutsigbart og komplisert samspill. Det dreier seg ikke lenger om et enkelt skifte fra butikk- til netthandel eller bare om en ny fordeling mellom transportmidler. Det er hele organiseringen av ulike kombinerte transporttjenester for personer og varer som nå er i endring. Fysiske butikker tilbyr stadig oftere også netthandel, samtidig som nettbutikker gjerne også har en fysisk forankring i form av et mikrolager, et distribusjonssenter eller et showroom. Forbrukere forventer og finner nå butikker både fysisk og på nett. Dette paradigmeskiftet med mange alternative, men samtidige kanaler for varehandel er det som nå betegnes som omnikanal. Kritiske faktorer for utviklingen framover vil særlig være leveringsmåter – og lokalisering, digital kompetanse og variasjonen på tvers av både geografi, varetyper og forbrukergrupper. Avslutningsvis peker vi på framtidige forskningsbehov for å undersøke nærmere transportkonsekvensene av ny digital varehandel, blant annet gjennom scenario-analyser.