Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBowitz, Einar
dc.contributor.authorVoldmo, Frode
dc.contributor.authorStokke, Linda
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-06T10:15:14Z
dc.date.available2020-10-06T10:15:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681291
dc.description.abstractØkt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst 16 prosent innen 20251 . En rekke tiltak planlegges gjennomført for å øke sykkelandelen. Det er gjennomført mange reisevaneundersøkelser om sykling, og det er lett å peke på overordnede faktorer som kan bidra til å forklare forskjeller i sykkelandeler mellom ulike byer og regioner. Kunnskapen om størrelsen på effektene av ulike tiltak er imidlertid begrenset, blant annet fordi det er metodisk krevende å tallfeste årsak-virkning-sammenhenger mellom sykkeltiltak og faktisk omfang av sykling. Den overordnede problemstillingen i rapporten er å undersøke hvor mye mer sykling det kan bli ved å gjennomføre ulike typer sykkeltiltak i Oslo. Spørsmålet belyses gjennom å gjøre en statistisk analyse av samvariasjonen mellom indikatorer for sykkelvennligheten på detaljert geografisk nivå og omfanget av sykling blant bosatte i området. Kunnskap om slike effekter vil kunne være viktig for å målrette tiltakene for å fremme sykling i Oslo og andre byer. Analyser av sykling og sykkeltiltak har i stor grad fokusert på å identifisere hvilke egenskaper ved sykkelnettet og sykkelreisene de syklende selv verdsetter. Undersøkelser gir som resultat bl. a. at syklister foretrekker egne sykkelveier/felt som skiller dem fra annen trafikk, og at for mange, men ikke alle, syklister er trygghet viktig. En del syklister synes å verdsette kort reisetid i større grad enn trygghet (transportsyklister). Mange, men ikke alle, undersøkelser gir som resultat at et mer sammenhengende sykkelnett medfører økt sykling.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorconsulten_US
dc.relation.ispartofseriesNorconsult;5158088
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectReisevaneundersøkelseen_US
dc.subjectAnalyseen_US
dc.subjectSyklingen_US
dc.subjectReisevanedataen_US
dc.titleSykkelbruk og sykkeltiltak i Osloen_US
dc.title.alternativeEn analyse av data fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderNorconsulten_US
dc.source.pagenumber21en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal