dc.contributor.author | Bowitz, Einar | |
dc.contributor.author | Voldmo, Frode | |
dc.contributor.author | Stokke, Linda | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T10:15:14Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T10:15:14Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2681291 | |
dc.description.abstract | Økt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst 16 prosent innen 20251 . En rekke tiltak planlegges gjennomført for å øke sykkelandelen. Det er gjennomført mange reisevaneundersøkelser om sykling, og det er lett å peke på overordnede faktorer som kan bidra til å forklare forskjeller i sykkelandeler mellom ulike byer og regioner. Kunnskapen om størrelsen på effektene av ulike tiltak er imidlertid begrenset, blant annet fordi det er metodisk krevende å tallfeste årsak-virkning-sammenhenger mellom sykkeltiltak og faktisk omfang av sykling. Den overordnede problemstillingen i rapporten er å undersøke hvor mye mer sykling det kan bli ved å gjennomføre ulike typer sykkeltiltak i Oslo. Spørsmålet belyses gjennom å gjøre en statistisk analyse av samvariasjonen mellom indikatorer for sykkelvennligheten på detaljert geografisk nivå og omfanget av sykling blant bosatte i området. Kunnskap om slike effekter vil kunne være viktig for å målrette tiltakene for å fremme sykling i Oslo og andre byer. Analyser av sykling og sykkeltiltak har i stor grad fokusert på å identifisere hvilke egenskaper ved sykkelnettet og sykkelreisene de syklende selv verdsetter. Undersøkelser gir som resultat bl. a. at syklister foretrekker egne sykkelveier/felt som skiller dem fra annen trafikk, og at for mange, men ikke alle, syklister er trygghet viktig. En del syklister synes å verdsette kort reisetid i større grad enn trygghet (transportsyklister). Mange, men ikke alle, undersøkelser gir som resultat at et mer sammenhengende sykkelnett medfører økt sykling. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norconsult | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norconsult;5158088 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Reisevaneundersøkelse | en_US |
dc.subject | Analyse | en_US |
dc.subject | Sykling | en_US |
dc.subject | Reisevanedata | en_US |
dc.title | Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo | en_US |
dc.title.alternative | En analyse av data fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Norconsult | en_US |
dc.source.pagenumber | 21 | en_US |