• Alternative forståelser av risiko og eksponering 

      Bjørnskau, Torkel; Ingebrigtsen, Rikke (TØI rapport;1449/2015, Report, 2015-12)
      Rapporten drøfter det sannsynlighetsteoretiske grunnlaget for beregning av risiko i trafikk samt eksponeringsmål som blir benyttet i trafikksikkerhetsforskningen. I rapporten argumenteres det for at selv om hendelser som ...
    • An assessment of the available simulation models for the planning and design of safe urban intersections for pedestrians and cyclists 

      Uteng, Tanu Priya; Taylor, David (TØI report;1391/2015, Report, 2015-12)
      Den norske transportplanleggingsagendaen ønsker å skape gode forhold for fotgjengere og syklister. Bærekraftige transportmidler, dvs. kollektivtransport, sykling og gange skal også, ifølge politiske målsetninger, stå for ...
    • Den fjerde faktor - Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet 

      Moe, Dagfinn; Roche‐Cerasi, Isabelle; Kummeneje, An‐Magritt; Brandtzæg, Petter Bae; Skjuve, Marita (SINTEF rapport;2018:00879, Report, 2018-09-03)
      Prosjektet er knyttet til programmet Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) som er et FoU-program i regi av Statens vegvesen. Statens vegvesen står overfor mange utfordringer med hensyn til effektiv og riktig bruk av sosiale ...
    • Effektkatalog for trafikksikkerhetstiltak 

      Høye, Alena (TØI rapport;1556/2017, Report, 2017-02)
      The Compendium of road safety measures summarizes effects of 34 types of road safety measures. The main focus is on measures within the responsibility of the Norwegian Public Roads Administration. For each measure effects ...
    • Fart og trafikksikkerhet : nye modeller 

      Elvik, Rune (TØI rapport;1296/2014, Report, 2014-01)
      Tidligere utviklede modeller av sammenhengen mellom trafikkens gjennomsnittsfart og trafikksikkerhet er oppdatert. Det finnes to hovedmodeller: Potensmodellen og eksponentialmodellen. Begge kan benyttes. Studier av ...
    • Førerstøttesystemer 

      Høye, Alena; Hesjevold, Ingeborg; Vaa, Truls (TØI rapport;1450/2015, Report, 2015-12)
      For fem ulike typer førerstøttesystem – automatisk avstandsregulering med automatisk nødbrems, varsling for myke trafikanter med automatisk nødbrems, feltskiftevarsler/kjørefeltholder, automatisk fartstilpasning (ISA) og ...
    • Hvor mye kan antall drepte og hardt skadde i trafikken reduseres? 

      Elvik, Rune; Høye, Alena (TØI rapport;1417/2015, Report, 2015-05)
      Det er gjort en beregning av det maksimale potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Med eksisterende tiltak er potensialet en nedgang på ca. 55 % i antall drepte og en nedgang på ca. 40 % i ...
    • Increasing the implementation of traffic safety management systems by organisations 

      Phillips, Ross O.; Nævestad, Tor-Olav; Jordbakke, Guri Natalie (TØI rapport;1664/2018, Report, 2018-10)
      A broad implementation of traffic safety management systems (traffic SMS) by organisations has the potential to improve road safety for employees and other road users. To inform the choice of measures for increased uptake ...
    • Miniscenario: Fartsgrensepolitikk 

      Elvik, Rune (TØI rapport;1589/2017, Report, 2017-10)
      Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, ...
    • Miniscenario: sikre skoleveger 

      Roche‐Cerasi, Isabelle (SINTEF rapport;2018:00643, Report, 2018-06-13)
      I denne rapporten har SINTEF foreslått et miniscenario relatert til sikre skoleveier. Senarioet beskriver alternative trafikksikkerhetstiltak for skoleveier basert på data samlet fra flere datakilder hos Statens vegvesen ...
    • På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme? 

      Elvebakk, Beate; Hesjevold, Ingeborg Storesund; Julsrud, Tom Erik (TØI rapport;1491/2016, Report, 2016-06)
      Store grupper av befolkningen har relativt stor forståelse for tunge inngrep innen trafikken av sikkerhetshensyn. Særlig ser det ut som om det er relativt liten motstand mot innføring av obligatorisk sikkerhetsutstyr. ...
    • Risiko i veitrafikken 2013/14 

      Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)
      Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ...
    • Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom 

      Nordbakke, Susanne; Sagberg, Fridulv; Gregersen, Fredrik (TØI rapport;1477/2016, Report, 2016-03)
      Formålet med prosjektet var å undersøke utviklingen i andel med førerkort i gitte alderskohorter og hvordan den observerte nedgangen i førerkortandel har virket inn på bilbruk og trafikksikkerhet. Analyser basert på ...
    • Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen 

      Kuran, Christian (IRIS rapport;2018/012, Report, 2018-04-10)
      Det å få virksomheter til å innse at trafikksikkerhet er en viktig del av HMS-arbeidet vurderes å være et viktig første skritt mot idealet om 10 år. Vi går fra det øyeblikksbildet vi ser i dag (ØB0) til et forsøk på å ...
    • Unge sjåførers læring 

      Kuran, Christian (IRIS rapport;2018/013, Report, 2018-05-31)
      Unge sjåfører, ofte nybegynnere på norske veier, opplever betydelig større risiko for å bli skadet eller drept i bilulykker enn eldre, mer erfarne førere. Statens vegvesen sitt program BEST, er et FoU-program som løp i ...