Browsing Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) by Issue Date
Now showing items 21-40 of 45
-
Effektkatalog for trafikksikkerhetstiltak
(TØI rapport;1556/2017, Report, 2017-02)The Compendium of road safety measures summarizes effects of 34 types of road safety measures. The main focus is on measures within the responsibility of the Norwegian Public Roads Administration. For each measure effects ... -
En reanalyse av skadde syklister i Oslo 2014 basert på data fra Oslo skadelegevakt
(COWI rapport;A085603 003, Report, 2017-02-15)I 2014 samlet Oslo Skadelegevakt opplysninger om syklister som besøkte legevakten med skader etter trafikkulykker. På oppdrag fra Helsedirektoratet og Vegdirektoratet utarbeidet skadelegevakten i 2015 en rapport med ... -
Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data
(TØI rapport;1569/2017, Report, 2017-05)Basert på materiale til Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) beskriver rapporten resultater av dybdestudier av 107 fartsrelaterte dødsulykker med personbiler med edru fører i 2011- 2015, samt informasjon om ... -
Analyse av syklistskader i Oslo: rapporteringsgrad, helsekonsekvenser og sammenligning med svenske data
(Arbeidsdokument;51134, Working paper, 2017-05-18)Som del av BEST-programmet gjennomførte Oslo legevakt i 2014 en registrering av syklistskader i Oslo. Alle skadde syklister som oppsøkte legevakten for behandling, samt skadde syklister som ble fraktet direkte til sykehus, ... -
Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko
(Arbeidsdokument;51154, Working paper, 2017-06-20)Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte ... -
«Snøen som falt i fjor» fotgjengerskader i Oslo 2016
(Report, 2017-06-28)Oslo skadelegevakt har behandlet pasienter i Storgata 40 i 117 år, og glattdager vinterstid har i alle disse årene gitt stor pasientpågang og tilsvarende stor medieinteresse. Hvor mange dager og hvor mange skader har variert ... -
Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak
(TØI rapport;1579/2017, Report, 2017-07)Rapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud ... -
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse
(BearingPoint rapport;2017/09, Report, 2017-09)Denne analysen har utredet følgende problemstilling: Hvilke egenskaper ved vegen og dens omgivelser kjennetegner ulykkesutsatte vegstrekninger? Statens vegvesen inviterte i 2015 til Plan- og designkonkurranse gjennomført ... -
Miniscenario: Fartsgrensepolitikk
(TØI rapport;1589/2017, Report, 2017-10)Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, ... -
Forslag til metodikk for å kartlegge forholdene for syklister og gående i et bysentrum
(Norconsult rapport;;V01 00B, Report, 2017-10-03)Forholdene for gående og syklister i et bysentrum er interessant å undersøke med tanke på nasjonale og lokale målsettinger om å øke andelen av disse trafikantgruppene. Hva skal til for å legge forholdene til rette for å ... -
Bilalder og risiko
(TØI rapport;1607/2017, Report, 2017-11)Modellberegninger med ulykkesdata fra 2000-2016 viser at personbiler fra senere registreringsår har færre og mindre alvorlige ulykker enn biler fra tidligere år. Når man holder bilenes vekt konstant, er antall drepte og ... -
Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune
(TØI rapport;1598/2017, Report, 2017-11)Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og ... -
Fotgjengerskader i Oslo i 2016
(TØI rapport;1609/2017, Report, 2017-12)Eneulykker blant fotgjengere har tradisjonelt fått liten oppmerksomhet ettersom de ikke inngår i definisjonen av trafikkulykker (påkjørsler). Oslo skadelegevakt samlet i 2016 inn data om totalt 6309 fotgjengerskader. Hele ... -
Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak
(TØI rapport;1605/2017, Report, 2017-12)Faktorer som kan fremme eller hindre gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak er studert. En lang rekke faktorer er identifisert og mulighetene for å redusere hindringer for gjennomføring av effektive ... -
Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende
(Report, 2017-12)Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol ... -
Miniscenario: Sikkerhetsstigen
(TØI rapport;1620/2018, Report, 2018-02)Målet med studien er å undersøke mulige konsekvenser for antall drepte og hardt skadde i trafikken dersom godstransportbedrifter i Norge innfører de organisatoriske sikkerhetsstyringstiltakene i den stegvise firetrinns ... -
Miniscenario: Økt omfang av elsykler
(TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ... -
Characteristics of fatal road crashes involving unlicensed drivers or riders: Implications for countermeasures
(Journal article, 2018-04)Drivers or riders without a valid license are involved in 10% of fatal road crashes in Norway. This was shown by an analysis of data from all fatal crashes in the period 2005–2014. A literature review shows that unlicensed ... -
Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen
(IRIS rapport;2018/012, Report, 2018-04-10)Det å få virksomheter til å innse at trafikksikkerhet er en viktig del av HMS-arbeidet vurderes å være et viktig første skritt mot idealet om 10 år. Vi går fra det øyeblikksbildet vi ser i dag (ØB0) til et forsøk på å ... -
Flere trafikkskader av nullvekstmålet?
(TØI rapport;1631/2018, Report, 2018-05)Det er et politisk mål at trafikkveksten i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. Mer sykling og gåing vil føre til flere skader, men først og fremst flere lettere skader. Antall hardt ...