Blar i Bedre by - FoU program (2014-2019) på dokumenttype "Report"
Viser treff 1-20 av 22
-
Analyser av sykkeltiltak i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger med app-data
(TØI rapport;1697/2019, Report, 2019-06)I prosjektet så vi på mulige datainnsamlingsmetoder og deres egnethet til å evaluere infrastruktur tiltak for syklister. Deretter undersøkte vi virkningen av 27 prosjekter på sykkelbruk, ved hjelp av appdata. Prosedyrer ... -
Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon?
(NUMERIKA;1/2016, Report, 2016)På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har Numerika AS vurdert forbedret håndtering av endret kø-situasjon i nyttekostnadsanalyser. Utgangspunktet er regionale transportmodeller (RTM), verktøyet EFFEKT, og arbeidet ... -
BYTRANS: Effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjon i Brynstunnelen Per 2016
(TØI rapport;1566/2017, Report, 2017-06) -
BYTRANS: Informasjonsarbeid ved rehabilitering av Østensjøbanen, Smestad- og Brynstunnelene
(TØI rapport;1694/2019, Report, 2019-03) -
En ny modell for forskyvning av reisetidspunkt i regionale transportmodeller
(TØI rapport;1727/2019, Report, 2019-10) -
Etterspørselseffekter av kvalitetshevinger i kollektivtransporten
(TØI rapport;1408/2015, Report, 2015-03)Det er ikke lett å måle etterspørselseffektene av kvalitative forbedringer i kollektivtransporten, som komfort og informasjon. Rapporten gjennomgår og vurderer ulike metoder som er i bruk for dette formålet. Det gis ... -
Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models
(TØI rapport;1358/2014, Report, 2014-10)The report evaluates methods for traffic assignment modelling (static macroscopic, dynamic macroscopic and dynamic micro/mesocopic) within strategic transport model systems. Our evaluation of traffic assignment models ... -
Fartsmodell for sykkel og elsykkel
(TØI rapport;1557/2017, Report, 2017-05) -
Hel reiseveg - Delrapport 2
(Report, 2017-05-18)For å få flere til å reise mer miljøvennlig, og for å oppnå nullvekstmålet i byer og tettsteder kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. I grunnlagsdokumentet til Nasjonal transportplan ... -
Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling?
(Report, 2016-02-03)For å få flere til å reise mer miljøvennlig kreves det en satsing på gående, syklende og kollektivtransporten i Norge. Prosjekt «Hel reiseveg» ser nærmere på hvordan Statens vegvesen, Region sør kan bidra til å få flere ... -
Kategorisering av arealbruk i RTM
(Asplan Viak;2/11.03.2016, Report, 2016-03)Asplan Viak har vært engasjert av Statens vegvesen Vegdirektoratet for å utarbeide forslag til karakteristika som beskriver arealbruksegenskaper ved grunnkretser som har betydning for transportomfang for bruk i RTM. Guro ... -
Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk
(TØI rapport;1505/2016, Report, 2016-10)Siden 2009 er det etablert flere arbeidsplasser utenfor sentrum enn i sentrum av norske byer. Når det gjelder bosetningen har den i utgangspunktet vært mer spredt utenfor sentrum enn arbeidsplassene, men det er tegn på at ... -
Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak
(COWI rapport;1, Report, 2015-03)Statens vegvesen og de øvrige transportetatene anvender et modellsystem for å kunne analysere foreslåtte og planlagte tiltak. I sitt planarbeid har de behov for å vurdere om tiltak bør gjennomføres eller ikke, og veie ... -
Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo
(Norconsult;5158088, Report, 2014)Økt sykkelandel er viktig for å nå politiske mål om at trafikkveksten i byområdene skal tas innenfor kollektiv, gåing og sykling. Oslos sykkelstrategi har som mål å øke andelen sykkelreiser fra 8 prosent i 2014 til minst ... -
Transportstandard for kollektivtransport
(Urbanet rapport;76/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
Transportstandard for kollektivtransport
(Urbanet Analyse rapport;76/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
Transportstandard for sykkel
(Urbanet rapport;75/2016, Report, 2016)Prosjektet er gjennomført av Urbanet Analyse og Sintef på vegne av Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Prosjektet inngår i direktoratets forskningsprogram Bedre by, og er en del av et forskningssamarbeid med Kommunal- og ... -
Turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet i byområder
(Urbanet;100/2017, Report, 2017)Oppdraget «Undersøkelser av turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet» er en del av Statens vegvesens FoU-program «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer» (Bedre by). Det overordnede målet til ... -
Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen
(Urbanet Analyse rapport;78/2016, Report, 2017-03)Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger: ... -
Vurdering av betydning av tilgjengelighet til holdeplasser i RTM
(SINTEF rapport;A28062, Report, 2017-10-20)RTM blir tilgjengeligheten til holdeplasser beregnet ved bruk av nettverksmodellen. Fra hver sone/grunnkrets blir det opprettet tilbringerlenker til de tre nærmeste holdeplassene for hvert kollektivmode. Denne metoden har ...