• Herøysund bru, korrosjon av etterspent armering 

      Johnsen, Roy (Statens vegvesens rapporter;843, Report, 2022-07-14)
      Rapporten omhandler 1) teori om korrosjon på spennarmering 2) beskrivelse av korrosjonsskadene på Herøysund bru 3) resultatene fra undersøkelse av korrosjonstilstanden på spennarmeringen på Herøysund bru 18-1069 4) informasjon ...
    • Inspeksjon av bruer med alkalireaksjoner 

      Rodum, Eva; Pedersen, Bård M. (Statens vegvesens rapporter;852, Report, 2022-12)
      Rapporten gir en innføring i skademekanismer, skadetyper og konsekvenser av alkalireaksjoner i betong og beskriver prosedyrer for feltundersøkelser, prøveuttak og etterfølgende laboratorieundersøkelser – med tanke på å ...
    • Levetidsanalyse av kantdragere for tre bruer 

      Boschmann Kâthler, Carolina; ETH Zurich, Ueli Angst (Statens vegvesens rapporter;818, Report, 2022-04)
      For planlegging av kostnadseffektivt vedlikehold av infrastruktur er det viktig å vurdere tilstanden til konstruksjoner og å estimere gunstig tidspunkt, omfang og type reparasjon som er nødvendig for å drifte konstruksjoner ...
    • Lundevann - feltforsøk med overflatebehandling 

      Rodum, Eva; Larsen, Claus K. (Statens vegvesens rapporter;849, Report, 2022-11)
      Rapporten gir en oppsummering av resultater fra et feltforsøk med ulike overflateprodukter på Lundevann bru. Små prøveplater ble påført to hydrofoberende impregneringer og to belegg og utplassert på bruas kantdrager i 1998 ...
    • Muligheter og begrensninger ved bruk av droner til bruinspeksjon : erfaringer fra Region øst (2015-2018) 

      Barmen, Karl Hening; Aas Jakobsen AS, Dr. Ing A. (Statens vegvesens rapporter;224, Report, 2019-06)
      Rapporten tar for seg erfaringen fra bruk av drone i inspeksjonskontrakten mellom Statens vegvesen Region øst og Dr. Ing. A .Aas-Jakobsen AS fra 2015 til 2018. Rapporten beskriver noen av de forutsetningene droner har ...
    • Probabilistic methods in management and inspection of buried steel pipe bridges 

      Solheim, Henrik (Master thesis, 2018)
      This thesis studies how probabilistic methods and analyses can support management and inspection of bridges. The methods are displayed through a case study of buried steel pipe bridges. Bayesian networks, influence diagrams, ...
    • Reparasjonsmørtlers kloridmotstand : FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017 – 2021 

      Helgestad, Stig Henning; Bjøntegaard, Øyvind; Rodum, Eva (Statens vegvesens rapporter;144, Report, 2019-02)
      Motstand mot kloridinntrengning er en viktig og kjent egenskap for betongens levetid. For reparasjonsmørtler er kunnskap om denne egenskapen mangelfull. Det ble derfor igangsatt et laboratorieprogram med undersøkelser av ...
    • Rusttrege stål. Korrosjonshastighet i ulike miljøer 

      Knudsen, Ole Øystein (Report, 2020-02)
      Rusttrege stål er konstruksjonsstål som er tilsatt små mengder kobber og krom for å utvikle et stabilt, tett og beskyttende sjikt av rust. Fordelen med slike stål er at de kan gi en levetid på 100 år uten overflatebehandling. ...
    • The effect of accelerated ASR on the mechanical properties and degree of damage of concrete over time - with and without uniaxial compressive stress 

      Wathne Oseland, Oddbjørn (Master thesis, 2018-08)
      The aim of this master thesis is to investigate the effect on mechanical properties and degree of damage in concreteexposed to accelerated Alkali-silica reaction (ASR) and uniaxial compressive stress, and test if the ...
    • Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong 

      Rodum, Eva (Statens vegvesens rapporter;841, Report, 2022-06)
      Prøveelementer støpt med betong med 39 % flygeaske ble avformet etter 3 døgn og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene ble eksponert i sjøvann hhv 3, 7 og 14 døgn etter ...
    • Undersøkelser av ledende anodemaling ved katodisk beskyttelse av armert betong anvendt på bruer og prøvefelt 

      Ødegård Hanssen, Pål Andreas (Master thesis, 2019-06)
      Katodisk beskyttelse brukes til å bekjempe armeringskorrosjon i betong, hovedsakelig forårsaket av kloridinntrengning. Kort fortalt stanses korrosjonen ved å gjøre armering til en enhetlig katode ved å montere en ekstern ...
    • Utredning av metoder for inspeksjon av etterspent armering i betongbruer 

      Karlsson, A.; Jilderda, P. (Statens vegvesens rapporter;699, Report, 2021-01)
      Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbroer. Spennarmert betong er historisk ansett for å være pålitelig og effektiv ...
    • Vedlikehold av bly og kromatholdige belegg : FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017-2021 

      Knudsen, Ole Øystein (Statens vegvesens rapporter;595, Report, 2019-12)
      Fram til 1977 ble det benyttet beleggsystemer med blyoksid og sinkkromat på stålbruer i Norge. Disse beleggene medfører en HMS risiko i forbindelse med vedlikehold. Rapporten beskriver omfanget av denne type belegg på ...