• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) by Title 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • FoU Rapporter
  • Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021)
  • Browsing Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) by Title
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • FoU Rapporter
  • Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021)
  • Browsing Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) by Title
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing Bedre bruvedlikehold - FoU-program (2017-2021) by Title

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 4-22 of 22

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Beregning av bru med alkalireaksjoner : Tilstandsvurdering og kapasitetskontroll av Elgeseter bru 

      Nordhaug, Karoline Oppheim; Stemland, Katrine Mürer (Master thesis, 2018)
      Det er i denne oppgaven gjort en etterberegning av Elgeseter bru med spesiell oppmerksomhet knyttet til lastvirkninger fra alkalireaksjoner i betongen i overbygningen på brua. Elgeseter bru er en slakkarmert betongbru som ...
    • Beregning av fritt frambyggbru med alkalireaksjoner : tilstandsvurdering og kapasitetskontroll av Tromsøbrua 

      Sandnes, Eirik; Brovold Skaug, Lars Marius (Master thesis, 2017-06)
      Det registreres stadig flere brukonstruksjoner fra 1950- og 1960-tallet som har tegn til alkalireaksjoner. Dette er en langsom prosess som fører til en volumøkning av betongen, og som i tillegg kan lede til opprissing og ...
    • Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang 

      Knutsdatter, Sol Marlene (Master thesis, 2018)
      Alkalireaksjoner er en langtidseffekt forårsaket av en volumutvidelse av betongen. Dette kan føre til opprissing og følgeskader på betongkonstruksjoner, og er spesielt observert på brukonstruksjoner som ble bygget på 1950 ...
    • Beregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang 

      Grimsmo, Torgeir; Welle, Knut (Master thesis, 2017)
      I denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsundbrua i Troms blitt vurdert. Kapasiteten er vurdert i forhold til de store skadene av alkaliereaksjoner, som brua lider av. Tjeldsundbrua er ei to-felts ...
    • Bruinspeksjon med drone og infrarødt kamera : Resultater fra innledende forsøk 

      Moss, Tomas; Figueroa, Gonzalo (Statens vegvesens rapporter;264, Report, 2019-09)
      Denne rapporten beskriver resultater fra et forsøk som undersøker hvor godt et dronemontert infrarødt kamera kan dokumentere riss og delamineringer på en betongbru. Rapporten er utarbeidet av FoU-programmet Bedre ...
    • Etterspente betongbruer Inspeksjonsmanual 

      DEKRA Industrial; Karlsson, A.; Bostrõm, E.; Jilderda, P. (Statens vegvesens rapporter;718, Report, 2021-03)
      Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbruer. Ulike ikke-destruktive teknikker (NDT) ble studert i detalj for vurdering ...
    • Feltforsøk - mørtel egnet for katodisk beskyttelse: Beskrivelse av feltforsøket FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017 – 2021 

      Hornbostel, Karla; E. Antonsen, Roy; Helgestad, Stig Henning; Rognan, Odd-Magne (Statens vegvesens rapporter;671, Report, 2020-09-16)
      Statens vegvesen, Vegdirektoratet etablerte i 2019 et feltforsøk ved Tjeldsundbrua i Harstad kommune, Troms og Finnmark fylke for prøving av mørtler brukt til katodisk beskyttelse. I feltforsøket prøves et utvalg av aktuelle ...
    • Modellering av etteroppspente betongbruer med korrosjonsskadet spennarmering 

      Rodahl Kvale, Håvard; Opheim, Trond Jørgen (Master thesis, 2019-06)
      Etteroppspente spennarmeringssystemer gjør det mulig å bygge lange og slanke brukonstruksjoner. Etter atspennkablene er spent opp og føringsrørene fylt igjen, er det derimot vanskelig å inspisere tilstanden til spennkablene ...
    • Muligheter og begrensninger ved bruk av droner til bruinspeksjon : erfaringer fra Region øst (2015-2018) 

      Barmen, Karl Hening; Aas Jakobsen AS, Dr. Ing A. (Statens vegvesens rapporter;224, Report, 2019-06)
      Rapporten tar for seg erfaringen fra bruk av drone i inspeksjonskontrakten mellom Statens vegvesen Region øst og Dr. Ing. A .Aas-Jakobsen AS fra 2015 til 2018. Rapporten beskriver noen av de forutsetningene droner har ...
    • Non-linear behaviour of insufficiently grouted post-tensioned concrete members 

      Vestad, Hedvig; Vestad, Magnus (Master thesis, 2021-06)
      The purpose of this master thesis is to investigate the structural effects of insufficiently grouted post-tensioned concrete members. This was carried out by performing non-linear analyses in the Finite element analysis ...
    • Post-tension concrete beam modelling and analysis in DIANA via Python 

      Musach, Marti Torrijos (Bachelor thesis, 2020-06)
      Post-tensioned systems are becoming more popular over time. They permit building long span and slender bridges by compressing the concrete to the point that the effect of the external loads is nearly counteracted. Studying ...
    • Probabilistic methods in management and inspection of buried steel pipe bridges 

      Solheim, Henrik (Master thesis, 2018)
      This thesis studies how probabilistic methods and analyses can support management and inspection of bridges. The methods are displayed through a case study of buried steel pipe bridges. Bayesian networks, influence diagrams, ...
    • Reparasjonsmørtlers kloridmotstand : FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017 – 2021 

      Helgestad, Stig Henning; Bjøntegaard, Øyvind; Rodum, Eva (Statens vegvesens rapporter;144, Report, 2019-02)
      Motstand mot kloridinntrengning er en viktig og kjent egenskap for betongens levetid. For reparasjonsmørtler er kunnskap om denne egenskapen mangelfull. Det ble derfor igangsatt et laboratorieprogram med undersøkelser av ...
    • Rusttrege stål. Korrosjonshastighet i ulike miljøer 

      Knudsen, Ole Øystein (Report, 2020-02)
      Rusttrege stål er konstruksjonsstål som er tilsatt små mengder kobber og krom for å utvikle et stabilt, tett og beskyttende sjikt av rust. Fordelen med slike stål er at de kan gi en levetid på 100 år uten overflatebehandling. ...
    • Styrkeberegning og analyse av eksisterende spennarmert buebru 

      Amiri, Hossein; Moen, Eirik (Master thesis, 2019-06)
      Kollstraumen bru, en spennarmert buebru, er den eneste av sitt slag i Norge. Buen, som er ført underbrudekket og dermed står i strekk, er bygd opp av etteroppspente kabler. Den karakteristiske utformingen medfører få ...
    • The effect of accelerated ASR on the mechanical properties and degree of damage of concrete over time - with and without uniaxial compressive stress 

      Wathne Oseland, Oddbjørn (Master thesis, 2018-08)
      The aim of this master thesis is to investigate the effect on mechanical properties and degree of damage in concreteexposed to accelerated Alkali-silica reaction (ASR) and uniaxial compressive stress, and test if the ...
    • Undersøkelser av ledende anodemaling ved katodisk beskyttelse av armert betong anvendt på bruer og prøvefelt 

      Ødegård Hanssen, Pål Andreas (Master thesis, 2019-06)
      Katodisk beskyttelse brukes til å bekjempe armeringskorrosjon i betong, hovedsakelig forårsaket av kloridinntrengning. Kort fortalt stanses korrosjonen ved å gjøre armering til en enhetlig katode ved å montere en ekstern ...
    • Utredning av metoder for inspeksjon av etterspent armering i betongbruer 

      Karlsson, A.; Jilderda, P. (Statens vegvesens rapporter;699, Report, 2021-01)
      Statens Vegvesen, SVV, sendte i 2018 ut en forespørsel om utredning av metoder, muligheter og begrensninger for inspeksjon av etterspente betongbroer. Spennarmert betong er historisk ansett for å være pålitelig og effektiv ...
    • Vedlikehold av bly og kromatholdige belegg : FoU-programmet Bedre bruvedlikehold 2017-2021 

      Knudsen, Ole Øystein (Statens vegvesens rapporter;595, Report, 2019-12)
      Fram til 1977 ble det benyttet beleggsystemer med blyoksid og sinkkromat på stålbruer i Norge. Disse beleggene medfører en HMS risiko i forbindelse med vedlikehold. Rapporten beskriver omfanget av denne type belegg på ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit