• Miljøeffekter og energireduksjon ved asfaltarbeid : Etatsprogram Lavere energiforbruk i Statens vegvesen (LEIV), 2013-2017 

      Bragstad, Ragnar; Telle, Roar; Senstad, Paul; Veiteknisk Institutt (Statens vegvesens rapporter;319, Report, 2014-08)
      Statens vegvesen bruker mye energi. Både gjennom strøm og fossilt brennstoff. Statens vegvesen har derfor satt i gang et etatsprogram som heter «Lavere energiforbruk i Statens vegvesen (LEIV)». Hensikten med etatsprogrammet ...
    • Using CO2-gas to lower the pH of tunnelling waste water : laboratory test and assessment of toxic potential 

      Escudero (Norsk Institutt for Vannforskning, Carlos NIVA); Garmo (Norsk Institutt for Vannforskning, Øyvind NIVA) (Statens vegvesens rapporter;298, Report, 2014-05)
      Tunnelbygging produserer spillvann som ofte er svært basisk. Slikt vann kan være giftig for vannlevende organismer, og pH bør senkes før utslipp til resipient. En prototype reaktortank ble bygget for å senke pH i basiske ...
    • Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 1 

      Hagman, Rolf; H. Amundsen, Astrid (Tøi rapport;1259/2013, Report, 2013-04)
      I flere av Norges største byer overskrides grenseverdiene for NO2. Kjøretøy med dieselmotorer har vist seg å slippe ut betydelig større mengder NOx og NO2 i virkelig trafikk enn ved typegodkjenning. Euro 6/VI med betydelig ...
    • Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 3 

      Weber, Christian; Hagman, Rolf; Amundsen, Astrid Helene (TØI rapport;1405/2015, Report, 2015-06)
      Utslipp fra seks bybusser og to lastebiler med Euro VI-motor samt to diesel- og to bensinbiler (Euro 6) er testet. Resultatene tilsier så langt at bybusser og tunge kjøretøy med Euro VI-teknologi har oppnådd kraftig reduserte ...