Rumlefelt : oppmerksomhetstiltak, fartsreduserende effekt og andre virkninger på gang- og sykkelanlegg
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2607824Utgivelsesdato
2019-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [600]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie som skal tar for seg effekten av rumlefelt på gang- og sykkelanlegg. Hensikt med denne rapporten er å sammenstille all tilgjengelig litteratur og dokumentasjon rundt rumlefelt og å svare på problemstilling i hvilken grad fungerer rumlefelt som oppmerksomhetstiltak, og om dette igjen har ført til en fartsreduserende effekt på gang-og-sykkelanlegg. Vi presenter litteratur fra håndbøker, veiledere og andre publikasjoner som omhandler rumlefelt. Innholdet blir benyttet i drøftingsdelen som videre skal legge grunnlag for konklusjon. Litteraturen består av to deler: første del der vi presenterer litteratur fra aktuelle handbøker og veiledere fra ulike land og andre del som består av ulike nasjonale og internasjonale studier gjort i forbindelse med rumlefelt.
For å konkluder med problemstillingen om rumlefelt fungerer som et oppmerksomhetstiltak finnes er det begrenset med litteratur som dokumenterer for effekten. For at det skal kunne fungere som det bør det setter tiltak som tar for seg å informere, så det videre kan endre atferden og til slutt plassering av rumlefelt i forhold til sikt og bremselengde for å gi syklisten tid å reagere. Om dette har ført til fartsredusert effekt kan vi si at så lenge syklisten ser tiltaket vil det føre til endring i fart fra situasjon som oppstår. Til slutt for at rumlefelt skal anlegges som et fartsreduserende tiltak bør rumlefelt anlegges mer aggressivt for å skape mer hindring som å endre på høyden og avstanden.