GS anlegg Fokserød kollektivknutepunkt Sandefjord lufthavn Torp
Abstract
Bakgrunnen for prosjektet er å utarbeide et forprosjekt for eventuelle GS-anlegg mellom knutepunkt Fokserød og Torp Sandefjord Lufthavn, og undersøke muligheter for å etablere GSveg som tilfredsstiller fremtidens krav om økonomisk effektivitet, miljø og infrastruktur. Dette er også satt som hovedmålet for oppgaven. Det ble satt delmål for å avgrense oppgaven. For å finne informasjon har gruppen hatt kontakt med forskjellige aktører. Statens vegvesen, Sandefjord kommune og kilder fra internett er aktivt benyttet i informasjonsinnhentingen. Programmer benyttet i rapporten er MS Word, MS Prosjekt, Novapoint, AutoCad og utklippsverktøy. Veiledning er gitt av Thoralf Eikeland, USN og Silje Island, Statens vegvesen. Sandefjord ble kåret til sykkelby, og målet er å redusere biltrafikk i et betydelig nivå. Statens vegvesen jobber hardt i tett samarbeid med kommuner og fylkeskommuner rundt i landet for å realisere drømmen om et godt miljø for innbyggere rundt i landet. Det har i de senere årene blitt opparbeidet mer kunnskap om CO2-utslipp, og som et resultat av dette er det blitt mulig å bygge mer GS-veger som tilfredsstiller dagens krav om holdbarhet og miljø. GS-veger er et viktig ledd i en god infrastruktur, og de kan føre til mange økonomiske gevinster hvis tilretteleggingen er god. GS-veger står som et valgalternativ ved siden av utslippsfri transport ved oppføring av nye veger.
Kapitel 4: Beskrivelse av planområde og eksisterende forhold
Kapitel 5: Miljøpakken og sykkelstrategi for Sandefjord kommune
Kapitel 6: Alternativer
Kapitel 7: Utbygging av gang- og sykkelveg
Kapitel 8: Kostnadsestemering
Description
Bacheloroppgave. USN - Universitetet i Sørøst-Norge