dc.contributor.author | Kirkeby, Terje | |
dc.coverage.spatial | Norway, Tingvoll kommune | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-12-12T14:23:45Z | |
dc.date.available | 2018-12-12T14:23:45Z | |
dc.date.issued | 2011-12 | |
dc.identifier.issn | 1892-3844 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2577451 | |
dc.description | Rapporten er en del av etatsprogrammet Moderne vegtunneler. | nb_NO |
dc.description.abstract | Forsøk med ulike bor- og ladeplaner har vist at nøyaktigere boring kombinert med 17 mm og 22 mm rørladninger ikke uventet gir forbedret kontur som muliggjør besparelser på rensk, lasting og sikring, selv med dagens grove utstyr.
Nøyaktig boring etter en gjennomtenkt plan og redusert lading/ forsetning mot kontur er helt vesentlig.
Rørladninger er imidlertid tungvint og kostbart, mens SSE-emulsjon kan føre til overlading. Det oppfordres til levering av et mer egnet kontursprengstoff for tunnel.
Det er vel kjent hvordan man oppnår jevn, uskadet tunnelkontur, nye kontrakter må utarbeides slik at resultatet garanteres. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | VD rapport;13 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Tunneler | nb_NO |
dc.subject | Sprengning | nb_NO |
dc.subject | Boring | nb_NO |
dc.subject | Moderne vegtunneler | nb_NO |
dc.subject | FoU | nb_NO |
dc.title | Kontursprengningsforsøk med ulike bore/ladeplaner i Rv.70 Eikremtunnelen på StorKrifast | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 162 | nb_NO |