Gang-/sykkel-/vegbru
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å sammenligne to forskjellige brutyper. Den ene bruen er en gang -/sykkelbru som er oppført på stedet og den andre er en vegbru som er tiltenkt plassert på samme sted. Dette er gjort for å undersøke om en gang-/sykkelbru kan dimensjoneres som vegbru i utgangspunktet, for å kunne bruke bruen til omkjøring. Det er snakk om den “samme bruen”, men med to ulike hensikter.
Den eksisterende gang-/sykkelbruen er allerede dimensjonert, men etter gammel standard. For å ha et godt sammenligningsgrunnlag er den i oppgaven dimensjonert på nytt ved bruk av ny standard. Lastberegninger er utført for begge bruene siden det tiltenkte formålet med bruene er forskjellig. Den eksisterende bruen skal kun ta fotgjengere, syklister og servicekjøretøy, mens vegbruen også skal kunne ta motorisert trafikk i begrensede perioder.
Det er presentert en generell del om bruer og materialer, før utfyllende beregninger er foretatt. Ulike lastkombinasjoner er kontrollert for å finne dimensjonerende lastkombinasjon. Ved hjelp av beregningsprogrammet Robot, er indre krefter funnet. Disse er brukt videre for å kunne verifisere bruens kapasitet. Det er foretatt håndberegninger for å kontrollere at programmet opptrer som det skal. På grunnlag av disse resultatene er bruen blitt dimensjonert.
Sammenligninger mellom de to bruene er foretatt, både for beregnede laster og materialmengder. Vegbruen har større dimensjoner noe som resulterer i betydelig større materialforbruk. Grunnet begrenset tid og informasjon til rådighet har det ikke vært mulig å gjøre en økonomisk sammenligning av de to bruene. Vi har derfor begrunnet vår konklusjon på grunnlag av materialbruk og praktisk anvendelse av bruene.
Det konkluderes med at det er mulig å dimensjonere en gang -/ sykkelbru for å kunne ta motorisert trafikk for å gi nærliggende bebyggelse en alternativ rute. Materialbruken vil være høyere, men bruen blir mer allsidig. Fremfor å konstruere en gang-/sykkelbru og en midlertidig bru ved behov antas det at det er mer hensiktsmessig å konstruere en vegbru for å dekke begge behovene.
Videre bør resultatene sammenlignes med oppføring av midlertidig bru for å se hva som gir det mest økonomiske alternativet.
Description
Bacheloroppgave - Høgskulen på Vestlandet. Byggingeniør. Institutt for byggfag. Avdeling for ingeniør- og økonomifag.