• Temaanalyse: Blindsone ulykker : dødsulykker med myketrafikanter i blindsone til store kjøretøy 2005-2016 

      Korneliussen, Mats (Statens vegvesens rapporter;414, Report, 2019-09)
      Det har i perioden 2005 – 2016 vært 88 ulykker mellom store kjøretøy og myke trafikanter. Blant disse ulykkene har blindsone blitt vurdert til å ha en medvirkende faktor i 57 % (50 av 88) av ulykkene. Totalt har det vært ...
    • Temanalyse av dødsulykker i gangfelt: Dødsulykker 2005 - 2015 

      Ringen jr., Svein; Moss-Iversen, Marit (Statens vegvesens rapporter; 543, Report, 2017-09-09)
      Denne rapporten tar utgangspunkt i alle drepte i gangfelt i Norge i perioden 2005-2015. Undersøkelsen er definert som en temaanalyse, og oppgaven er gitt Statens vegvesen Region vest som en utviklingsoppgave. Analysen er ...
    • Test av brøytestikk vinteren 2020/2021 

      Bolme, Inge (Statens vegvesens rapporter;886, Report, 2021-09)
      Vinteren 2020/2021 ble det gjennomført tester av ulike brøytestikk på prøvefelt flere steder i landet. Egenskapstester har blitt gjennomført både i felt og lab, og miljøbelastning er belyst gjennom en LCA-analyse utført ...
    • Test av brøytestikk vinteren 2021/2022 

      Ukjent forfatter (Statens vegvesens rapporter;887, Report, 2022-11)
      Vinteren 2020/2021 ble det gjennomført tester av ulike brøytestikk på prøvefelt flere steder i landet. Basert på erfaringene fra disse testene og lansering av nye produkter, ble det gjennomført nye forsøk på en strekning ...
    • Test av sandingsmetoder og utstyr: Fastsand og varmsand 

      Bolme, Inge Veidekke Industri (Statens vegvesens rapporter;625, Report, 2018-08)
      30.-31. januar 2018 ble det gjennomført en test av fastsandutstyr (Falköping, Schmidt og Epoke), samt varmsandutstyr fra Polarmatic. Varmsand, benevnt som polarsand av leverandøren, er en alternativ metode til fastsand, ...
    • Testing av epoksyasfalt : Varige veger 2011-2014 

      Thodesen, Carl Christian (Statens vegvesens rapporter;241, Report, 2013-08-29)
      Denne rapporten omhandler et laboratorieforsøk som ble utført for å evaluere motstand mot slitasje av epoksyasfalt. Det ble laget standard Ab 11 asfaltprøver, hvor kun bindemidlet varierte, med epoksy og med et vanlig 70/10 ...
    • Testprosjekt Fra PMS til RMMS? : Test av om PMS er egnet som generelt forvaltnings-system for vegvedlikehold 

      Molstad, Ola (Statens vegvesens rapporter;313, Report, 2014-08-08)
      Rapporten omhandler en vurdering og test av om dekkeplanleggingssystemet PMS (pavement management system) har funksjonalitet som kan brukes til forvaltning og planlegging for andre objekt enn vegdekker. Et begrenset vegnett ...
    • Tetting av lekkende borhull med injeksjonsmasse 

      Gundersen, Elisabeth; Haugen, Eigil (Statens vegvesens rapporter;704, Report, 2021-02)
      Statens vegvesen utfører store mengdergeotekniske undersøkelser hvert år. Av og til gir totalsonderinger artesisk lekkasje. Mindre lekkasjer tettes ofte nokså greit med bentonittstaver og staur, men noen lekkasjer, spesielt ...
    • Tidlig overflatebehandling av lavvarmebetong 

      Rodum, Eva (Statens vegvesens rapporter;841, Report, 2022-06)
      Prøveelementer støpt med betong med 39 % flygeaske ble avformet etter 3 døgn og påført hydrofoberende impregnering (StoCryl HG 200) umiddelbart etterpå. Elementene ble eksponert i sjøvann hhv 3, 7 og 14 døgn etter ...
    • Tidligfasthet for boltemørtel ved ulike herdetemperaturer: Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015 

      Klemetsrud, Karen; Helgestad, Stig; Bjøntegaard, Øyvind (Statens vegvesens rapporter;580, Report, 2017-12)
      Denne rapporten inngår i en serie rapporter fra Statens vegvesens etatsprogram Varige konstruksjoner, 2012-2015. Hensikten med programmet er å legge til rette for at riktige materialer og produkter brukes på riktig måte i ...
    • Tidsdifferensierte bomtakster i Bergen: En analyse av trafikale og økonomiske kortidskonsekvenser 

      Lund Presterud, Eirik (Statens vegvesens rapporter;642, Report, 2016-08)
      Denne rapporten analyserer trafikale og økonomiske korttidskonsekvensene av innføring av tidsdifferensierte bomtakster i Bergen herunder; (1) i hvilken grad det har ført til redusert trafikkmengde i rushtiden, omfordeling ...
    • Tilsetningsstoffer til lavtemperaturasfalt 

      Jørgensen, Torbjørn (Statens vegvesens rapporter;817, Report, 2022-04)
      Tilsetninger til lavtemperaturasfalt (LTA) ble undersøkt med laboratorietesting. Sju LTA tilsetninger i bitumen og polymermodifisert bitumen ble blandet ved 30 °C lavere temperatur enn vanlig. Reologiske egenskaper og ...
    • Tilskudd til brannberedskap - Ti kommuner der tunnel representerer en ekstraordinær risiko 

      Statens vegvesen; Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (Statens vegvesen rapporter;228, Report, 2014-03)
      Sikkerhet i tunneler er som for alle andre brannobjekter, en funksjon av tekniske og organisatoriske tiltak. Lovverket regulerer hvem som har ansvar for de ulike tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre et særskilt ...
    • Tilstanden til rensebassenger i Norge 

      H Paus, Kim A.; Åstebøl, Svein Ole; Robbe, Simona; Ulland, Vegard; Lausund, Erland (Statens vegvesens rapporter;212, Report, 2013-11)
      Rensebasseng er ett tiltak for å redusere risikoen for skader på miljøet fra forurenset vann fra vegarealer. Bassengene renser vannet primært gjennom sedimentasjon. For å optimalisere rensefunksjonen i rensebassengene bør ...
    • Tilstandsundersøkelser 2011 

      Nygaard, Liv Marie; Rosland, Pål; Halvorsen, Leif Magne (Statens vegvesens rapporter;82, Report, 2012-08)
      Resultater fra de tilstandsundersøkelser som Statens vegvesen gjennomførte i 2011
    • Tiltak for å bedre brannsikkerhet i utsatte vegtunneler: Sikkerhetsforvaltning av vegtunneler 

      Søvik, Arild Petter; Henning, Jan Eirik (Statens vegvesens rapporter;450, Report, 2015-11-17)
      I sin strategi legger Statens vegvesen opp til å redusere sannsynlighet for at en hendelse oppstår, være godt forberedt på de ulike hendelses scenarier som en kan få, samt utnytte tiden godt ved å oppdage brann tidlig, ...
    • Tiltak for å redusere vegers påvirkning på dyrelivet: En oversikt over hva som finnes av nyere kunnskap 

      Skrutvold, Johanna; Bratfoss Sørensen, Johanne; Mørkhagen Granum, Heidi (Statens vegvesens rapporter;502, Report, 2017-10)
      Veger påvirker dyrelivet negativt ved å dele opp dyrenes leveområder og sperre av viktige trekkruter. Kollisjoner med kjøretøy er en viktig årsak til dødelighet for mange dyr og kollisjoner med vilt kan utgjøre en ...
    • Tinemetoder for stikkrenner og grøfter: Dokumentasjon av eksisterende og nye metoder for fjerning av is i stikkrenner og grøfter i Driftskontrakt 1808 Narvik 

      Reitan, Knut Magne (Statens vegvesens rapporter;538, Report, 2017-11-27)
      Rapporten oppsummerer erfaringer med testing av ulike metoder for tining av stikkrenner og grøfter i Driftskontrakt 1808 Narvik i perioden 2013-2016
    • Trafikantens opplevelse rv. 3 Østerdalen : FoU-rapport 

      Gotteberg, Mari; Nyhuus m. fl., Marit (Statens vegvesens rapporter;299, Report, 2014-05-26)
      Et annerledes trafikksikkerhetsprosjekt
    • Trafikksikkerhetsvurdering av riksvegrutene 

      Bjerkan, Anne Mette; Engebretsen, Arild; Ø. Ragnøy, Arild (Statens vegvesens rapporter;899, Report, 2023-02)
      Denne rapporten gir en trafikksikkerhetsgjennomgang av de 18 riksvegrutene i Norge. Formålet er å vise hvordan man kan identifisere trafikkfarlige vegstrekninger og ruter ved hjelp av en todelt fremgangsmåte: 1. Bruk av ...