• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prosjektering og analyse av Nordøyvegen bru 3

Lauknes, Andreas; Arild, Audun
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (11.53Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2458457
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Avhandlinger [594]
Abstract
Rapporten tar for seg prosjektering av en etteroppspent betongbru, der beregninger og dimensjoneringen er i henhold til det Europeiske regelverket, nasjonale tillegg og Håndbøker fra Statens vegvesen. Brua som skal dimensjoneres og bli gjort kapasitetskontroll for er Nordøyvegen bru 3, som skal bygges som en del av et større fastlandsprosjekt for nordøyene i Haram kommune. Brua skal bygges som en bjelke-/platebru, og konstruksjonsmetoden er fritt frambygg med totalt syv byggefaser. Den består av syv spenn, og har en lengde på 200 meter. Det er også en svak vertikalkurvatur på brua med en radius på 2400 meter. Brua utføres som

et massivt T-tverrsnitt, og inkludert rekkverk og kantdragere er tverrsnittet 11,1 meter bredt. Videre har brua en føringsavstand på 6 meter, og inneholder to kjørefelt. I tillegg er det en gang- og sykkelvei med en bredde på 3 meter. Rammeprogrammet NovaFrame er blitt brukt til å lage modell av brua og kjøre analyser. I

rapporten er det lagt vekt på å finne riktige laster ihht. gjeldende regelverk som skal påføres brua slik som egenvekt, oppspenningskraft, trafikklaster og vindlaster. Også

deformasjonslaster som svinn, kryp, relaksasjon, låse- og friksjonstap er lagt vekt på. For trafikklaster er det blitt brukt lastmodell 1 og 2 i eurokoden. NovaFrame bruker influenslinjer og beregner automatisk verste trafikklastplassering.

Rapporten omhandler kontroll av brua i brudd- og bruksgrensetilstand, og er utført for både lengde- og tverretningen. Utforming og valg av spennsystem i brua er betraktet. Antall spennkabler og spennarmeringens tverrsnittsareal, i felt og over støtte er kontrollert. Søylene i brua er ikke sjekket og inngår ikke i denne rapporten.

Brua er kontrollert i de mest utsatte snittene i felt og over støtte. Kontrollene som er utført er de mest aktuelle kontrollene i brudd- og bruksgrensetilstand. Spennarmering og slakkarmering er bestemt i forbindelse med kontrollene. Brua tilfredsstiller alle kontroller i bruddgrensetilstand når nødvendig mengde slakkarmering er benyttet. I bruksgrensetilstand ble krav for spenningsbegrensning og rissvidder kontrollert.

Siden det er krav til trykkavlastning i både underkant og overkant, skal spennarmeringen ligge minimum Δcdev = 25 mm innenfor betongtrykksonen. I alle snitt som er sjekket befinner spennarmeringen seg innenfor denne grensen, for alle lastkombinasjoner i bruksgrensetilstanden.
Description
Masteroppgave - NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi.
Publisher
[A. Lauknes & A. Arild]

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit