• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vind-indusert respons av flytende hengebro over Sulafjorden

Stensbak, Sindre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (16.38Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2455663
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Avhandlinger [600]
Abstract
Ferjefri E39 er et ambisiøst prosjekt som i dag er i en utredningsfase for å se på mulige konsepter

som kan gjøre prosjektet realisert. Denne oppgaven tar for seg den dynamiske vindlasten som

virker på en flytende hengebro, som er et foreslått konsept over Sulafjorden. To forskjellige

fundamenter er brukt i analysene. De to konseptene er et ellipseformet fundament og et

strekkstagfundament. Innføringen av flytende fundamenter gjør utfordringene med en hengebro

enda større, og de dynamiske kreftene som virker på konstruksjonen er spesielt krevende.

Broen har en total lengde på 4350 meter inkludert 300 meter viadukt i hver ende. Tre spenn på

1250 meter støttet av fire tårn, hvorav to står på flytende fundament, danner designgrunnlaget i

oppgaven. Broen er modellert i elementprogrammet Abaqus, hvor det gjennomføres vindanalyser

i tidsplan. Vindfeltet genereres i dataprogrammet MATLAB.

Tre vindanalyser med en lengde på 2000 sekund er påført konstruksjonen for hvert av de to

fundamentkonseptene. Den første analysen baserer seg på verdier hentet fra NS-EN 1991-1-4

og HBN400, og danner sammenligningsgrunnlaget for de to andre analysene. Den andre analysen

ser på effekten av å øke turbulensintensiteten fra 11,05 % til 18 %, mens den tredje analysen ser

på effekten av å rotere vindfeltets innfallsvinkel med 45 grader sett i forhold til konstruksjonen.

Fra statisk vindlast, er den største horisontale forskyvningen på 6,0 meter og 20,6 meter for

henholdsvis ellipse og strekkstagfundament.

Under standardanalysen viser de to konseptene en relativt lik oppførsel, der første horisontale

svingeform er mest aktivert. 45 graders rotasjon av vindfeltet gir et noe høyere bidrag fra første

horisontale asymmetriske svingeform sett i forhold til standard analysen. Den samme effekten

sees også når turbulensintensiteten økes til 18 %.

Begge konseptene er følsomme mot endringer i vindfeltet, og ellipsen viser noe større prosentvis

endringer sett i forhold til standardanalysen enn hva TLP gjør. De resultatene som er presentert

viser at TLP oppnår de største verdiene når det gjelder akselerasjon, forskyvning og rotasjoner,

med unntak av horisontal akselerasjon i avstivningsbæreren.
Description
Masteroppgave - Universitetet i Stavanger. Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet.
Publisher
[S. Stensbak]

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit