Vind-indusert respons av flytende hengebro over Sulafjorden
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455663Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [600]
Sammendrag
Ferjefri E39 er et ambisiøst prosjekt som i dag er i en utredningsfase for å se på mulige konsepter
som kan gjøre prosjektet realisert. Denne oppgaven tar for seg den dynamiske vindlasten som
virker på en flytende hengebro, som er et foreslått konsept over Sulafjorden. To forskjellige
fundamenter er brukt i analysene. De to konseptene er et ellipseformet fundament og et
strekkstagfundament. Innføringen av flytende fundamenter gjør utfordringene med en hengebro
enda større, og de dynamiske kreftene som virker på konstruksjonen er spesielt krevende.
Broen har en total lengde på 4350 meter inkludert 300 meter viadukt i hver ende. Tre spenn på
1250 meter støttet av fire tårn, hvorav to står på flytende fundament, danner designgrunnlaget i
oppgaven. Broen er modellert i elementprogrammet Abaqus, hvor det gjennomføres vindanalyser
i tidsplan. Vindfeltet genereres i dataprogrammet MATLAB.
Tre vindanalyser med en lengde på 2000 sekund er påført konstruksjonen for hvert av de to
fundamentkonseptene. Den første analysen baserer seg på verdier hentet fra NS-EN 1991-1-4
og HBN400, og danner sammenligningsgrunnlaget for de to andre analysene. Den andre analysen
ser på effekten av å øke turbulensintensiteten fra 11,05 % til 18 %, mens den tredje analysen ser
på effekten av å rotere vindfeltets innfallsvinkel med 45 grader sett i forhold til konstruksjonen.
Fra statisk vindlast, er den største horisontale forskyvningen på 6,0 meter og 20,6 meter for
henholdsvis ellipse og strekkstagfundament.
Under standardanalysen viser de to konseptene en relativt lik oppførsel, der første horisontale
svingeform er mest aktivert. 45 graders rotasjon av vindfeltet gir et noe høyere bidrag fra første
horisontale asymmetriske svingeform sett i forhold til standard analysen. Den samme effekten
sees også når turbulensintensiteten økes til 18 %.
Begge konseptene er følsomme mot endringer i vindfeltet, og ellipsen viser noe større prosentvis
endringer sett i forhold til standardanalysen enn hva TLP gjør. De resultatene som er presentert
viser at TLP oppnår de største verdiene når det gjelder akselerasjon, forskyvning og rotasjoner,
med unntak av horisontal akselerasjon i avstivningsbæreren.
Beskrivelse
Masteroppgave - Universitetet i Stavanger. Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet.