Avbøyningsradiens effekt på kjøretøyhastighet inn i rundkjøringer
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet på oppdrag av Statens Vegvesen. Hensikten med prosjektet har vært å finne informasjon om avbøyningsradiens effekt som et fartsreduserende tiltak, da det er en klar relasjon mellom fart og skadeomfang i trafikkulykker. Prosjektets problemstilling er «Hvilken effekt har avbøyningsradien på fart i rundkjøringer?». Studien har kartlagt farten i et utvalg rundkjøringer og sett på hvilken virkning størrelsen på avbøyningskurvaturen har for hastighetsnivået og en eventuell fartsreduksjon.
I totalt 14 avbøyningsradier i 6 forskjellige rundkjøringer lokalisert i Hamar –og Gjøvikområdet ble det gjort målinger. Undersøkelsene ble utført ved hjelp av filming med videokamera, og avstander ble målt opp og merket langs veibanen. Ut fra dette ble det registrert hvor lang tid trafikantene brukte på oppmålt strekning, noe som gir grunnlag for utregning av trafikantenes hastighet.
Studiens resultater viser en logaritmisk sammenheng mellom fart og avbøyningsradius, noe som fraviker fra Statens Vegvesens lineære sammenheng fra håndbok V121. Resultatene viser at rundkjøringer med liten avbøyningsradius gir lavere fart enn rundkjøringer med stor avbøyningsradius.
Basert på resultatene av undersøkelsene, anbefales det å undersøke geometrien i eldre rundkjøringer som ikke holder dagens standard og vurdere utbedringer av disse. I tillegg kan det vurderes om dagens informasjon i Statens Vegvesens håndbøker om fartsnivå i rundkjøringer kan endres, eventuelt undersøke forholdene videre med dette prosjektet som utgangspunkt.
Description
Bacheloroppgave - NTNU. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for vareproduksjon og byggteknikk.