• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
  •   Home
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avbøyningsradiens effekt på kjøretøyhastighet inn i rundkjøringer

Dahl, Kristian Hoel; Leirdal, Mats Bjørnar; Sirirud, Frank
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave (3.188Mb)
Vedlegg (2.942Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2451815
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Avhandlinger [594]
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet på oppdrag av Statens Vegvesen. Hensikten med prosjektet har vært å finne informasjon om avbøyningsradiens effekt som et fartsreduserende tiltak, da det er en klar relasjon mellom fart og skadeomfang i trafikkulykker. Prosjektets problemstilling er «Hvilken effekt har avbøyningsradien på fart i rundkjøringer?». Studien har kartlagt farten i et utvalg rundkjøringer og sett på hvilken virkning størrelsen på avbøyningskurvaturen har for hastighetsnivået og en eventuell fartsreduksjon.

I totalt 14 avbøyningsradier i 6 forskjellige rundkjøringer lokalisert i Hamar –og Gjøvikområdet ble det gjort målinger. Undersøkelsene ble utført ved hjelp av filming med videokamera, og avstander ble målt opp og merket langs veibanen. Ut fra dette ble det registrert hvor lang tid trafikantene brukte på oppmålt strekning, noe som gir grunnlag for utregning av trafikantenes hastighet.

Studiens resultater viser en logaritmisk sammenheng mellom fart og avbøyningsradius, noe som fraviker fra Statens Vegvesens lineære sammenheng fra håndbok V121. Resultatene viser at rundkjøringer med liten avbøyningsradius gir lavere fart enn rundkjøringer med stor avbøyningsradius.

Basert på resultatene av undersøkelsene, anbefales det å undersøke geometrien i eldre rundkjøringer som ikke holder dagens standard og vurdere utbedringer av disse. I tillegg kan det vurderes om dagens informasjon i Statens Vegvesens håndbøker om fartsnivå i rundkjøringer kan endres, eventuelt undersøke forholdene videre med dette prosjektet som utgangspunkt.
Description
Bacheloroppgave - NTNU. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for vareproduksjon og byggteknikk.
Publisher
[K.H. Dahl, M.B. Leirdal & F. Sirirud]

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit