Behov for forbikjøringsfelt i stigning på E39 Ørskogfjellet
Abstract
Strekningen E 39 Ørskogfjellet, er en viktig vegforbindelse inn og ut av Sunnmøre. Strekningen ligger, som navnet sier, over et fjellområde og har stor andel av tungtrafikk. Dette medfører at det til tider kan oppleves kø i stigningen opp mot toppen.
Formålet med oppgaven er å se nærmere på de krav som stilles til forbikjøringsfelt i stigning. Det er laget et opplegg for trafikkregistreringer som dokumenterer dagen situasjon, samt danner diskusjonsgrunnlag for alternative løsninger og de gjeldende retningslinjene. Det er et behov for å finne mindre kostnadskrevende løsninger enn de anbefalingene som ligger i dagens retningslinjer.
Trafikkregistreringene er gjennomført med utstyr som er brukt i relativt lite omfang, og det er identifisert usikkerheter og erfaringer med bruk av dette utstyret.
Det er blant annet sett på hastighetsforskjeller, kø-utviklingen, identifisering av kø-skaper, framkommelighets parameter og forsinkelse. Alle analysene har gitt et samlet bilde av trafikken i stigningen, som deretter er brukt som grunnlag for å drøfte funnene mot de gjeldende retningslinjene for forbikjøringsfelt. Anbefalt tiltak er å bygge et forbikjøringsfelt på 2 km fra litt over midten av stigningen og nesten helt opp
Description
Master i veg og jernbane. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport.