• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirkes ulykkesrisikoen av ugunstig tverrfall? En studie av sammenhengen mellom ulykker og ugunstig tverrfall ved forskjellige horisontalkurveradier

Haugvik, Espen Syljuberget
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave E.S. Haugvik (3.049Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430783
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Avhandlinger [594]
Sammendrag
I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på om det er noen sammenheng mellom ugunstig

tverrfall og møte- og utforkjøringsulykker. Årsaken til at jeg ønsket å undersøke dette

temaet er blant annet et ønske om å finne effektive tiltak som kan begrense antall ulykker

med drepte og hardt skadde. Møte- og utforkjøringsulykker står for cirka 70 % av alle

dødsulykker i Norge, så potensialet for reduksjon i alvorlige ulykker er stor om man kan

avdekke et sikkerhetsproblem som fører til slike ulykker. Temaet er blitt undersøkt i andre

sammenhenger, men jeg mener å ha en annen metode som kan komme med ny informasjon

til temaet.

Annen forskning innen temaet har gitt blandende resultater. Noen viser til at tverrfall har

effekt på ulykkessituasjonen, mens andre viser til at det utgjør liten eller ingen effekt. Det

meste av forskningen på temaet er forholdsvis gammel, og nesten alle ser på tverrfall i

sammenheng med andre faktorer. For eksempel i før/etter-analyser er det også måtte blitt

tatt hensyn til andre risikoreduserende tiltak fordi oppretting av tverrfall sjelden er gjort

alene. Eksempler på andre slike tiltak er utvidet vegbredde, økt skulderbredde eller den

opplagte konsekvensen av nytt vegdekke.

Hovedanalysen i min oppgave ser på om forskjellige tverrfallsverdier alene kan påvirke

ulykkessituasjonen uten påvirkning av andre faktorer. Det eneste jeg tok hensyn til i tillegg

til tverrfallsverdier er horisontalkurveradius. Dette måtte bli et parameter i analysen da

forskjellige kurveradier forutsetter forskjellige tverrfallsverdier. For å finne ut dette måtte jeg

ha et stort utvalg for å ha muligheten til å avdekke eventuelle andre faktorer som påvirker

resultatene. Jeg har derfor sett på veger i Hedmark og Oppland som til sammen utgjør over

1700 km, og møte- og utforkjøringsulykker på disse strekningene de siste fem årene. Jeg

har også tatt hensyn til trafikkmengde fordi eksponering er et viktig parameter når man skal

analysere ulykkesrisiko på denne måten. Analysen min sammenligner hvor mye trafikk det er

på steder med gitte vegforhold med hvor mange ulykker det er på disse stedene. Dette gir et

bilde av relativ risiko for ulykker ved de forskjellige forholdene og jeg kan vurdere

resultatene ut fra det.

Resultatene fra analysen viser at virkningen av tverrfall er avhengig av hvor krapp kurvaturen

på vegen er og om det er høyrekurve (innerkurve) eller venstrekurve (ytterkurve). Generelt

sett viser hovedanalysen (den kvantitative analysen) at tverrfall utenfor

vedlikeholdsstandarden alene ikke har påvirket ulykkessituasjonen i stor grad. Der det viser

seg å ha en liten, men signifikant, effekt er i slake venstrekurver. Her er det for lite tverrfall

eller tverrfall som heller i feil retning som er problemet. Også i krappe venstrekurver ser det

ut til at for lite tverrfall har hatt en effekt på ulykkenssituasjonen, men resultatene var ikke

signifikante på 0,05-nivå.

I en gjennomgang av dybdeanalyser av ulykker kommer det imidlertid frem at det ser ut til at

ugunstig tverrfall i kombinasjon med andre risikofaktorer som for eksempel høy hastighet

eller glatt veg øker risikoen.

Ut fra disse resultatene kan jeg ikke direkte anbefale å rette opp tverrfall på eksisterende

veg. Det anbefales allikevel å være påpasselig med at ny veg bygges med riktig tverrfall.

4

Dette gjelder også i slake kurver hvor det i henhold til resultatene fra min analyse kan se ut

til at det på flere steder er beholdt takfall der det skulle vært ensidig fall. Sikring av at dette

gjøres kan blant annet gjøres gjennom uavhengige trafikksikkerhetsrevisjoner av

byggeplaner. Enkeltkurver med generelt stor risiko og ugunstig tverrfall kan også anbefales

å lokalisere for deretter å utføre risikoreduserende tiltak. For øvrig bør det da gjøres flere

tiltak enn kun å rette opp tverrfall.

For å supplere resultater fra denne oppgaven vil jeg spesielt anbefale å se nærmere på

tverrfall i sammenheng med endring i radius gjennom en kurve, hastighet gjennom kurven,

spordybde og føreforhold. Spesielt bør det sees nærmere på hvordan disse faktorene i

samspill påvirker ulykkesrisikoen. Det bør også sees på hvordan endring i tverrfall gjennom

en kurve påvirker ulykkesrisikoen. Videre kan det være interessant å se nærmere på

forskjellige enhetstyper og hva de forskjellige vegforholdene har å si for ulykkesrisikoen for

dem. For eksempel hvordan motorsykkel eller vogntog påvirkes til sammenligning med

personbiler.
Beskrivelse
Master i veg og jernbane - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport.
Utgiver
[E.S. Haugvik]

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit