Hvordan påvirkes ulykkesrisikoen av ugunstig tverrfall? En studie av sammenhengen mellom ulykker og ugunstig tverrfall ved forskjellige horisontalkurveradier
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430783Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [594]
Sammendrag
I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på om det er noen sammenheng mellom ugunstig
tverrfall og møte- og utforkjøringsulykker. Årsaken til at jeg ønsket å undersøke dette
temaet er blant annet et ønske om å finne effektive tiltak som kan begrense antall ulykker
med drepte og hardt skadde. Møte- og utforkjøringsulykker står for cirka 70 % av alle
dødsulykker i Norge, så potensialet for reduksjon i alvorlige ulykker er stor om man kan
avdekke et sikkerhetsproblem som fører til slike ulykker. Temaet er blitt undersøkt i andre
sammenhenger, men jeg mener å ha en annen metode som kan komme med ny informasjon
til temaet.
Annen forskning innen temaet har gitt blandende resultater. Noen viser til at tverrfall har
effekt på ulykkessituasjonen, mens andre viser til at det utgjør liten eller ingen effekt. Det
meste av forskningen på temaet er forholdsvis gammel, og nesten alle ser på tverrfall i
sammenheng med andre faktorer. For eksempel i før/etter-analyser er det også måtte blitt
tatt hensyn til andre risikoreduserende tiltak fordi oppretting av tverrfall sjelden er gjort
alene. Eksempler på andre slike tiltak er utvidet vegbredde, økt skulderbredde eller den
opplagte konsekvensen av nytt vegdekke.
Hovedanalysen i min oppgave ser på om forskjellige tverrfallsverdier alene kan påvirke
ulykkessituasjonen uten påvirkning av andre faktorer. Det eneste jeg tok hensyn til i tillegg
til tverrfallsverdier er horisontalkurveradius. Dette måtte bli et parameter i analysen da
forskjellige kurveradier forutsetter forskjellige tverrfallsverdier. For å finne ut dette måtte jeg
ha et stort utvalg for å ha muligheten til å avdekke eventuelle andre faktorer som påvirker
resultatene. Jeg har derfor sett på veger i Hedmark og Oppland som til sammen utgjør over
1700 km, og møte- og utforkjøringsulykker på disse strekningene de siste fem årene. Jeg
har også tatt hensyn til trafikkmengde fordi eksponering er et viktig parameter når man skal
analysere ulykkesrisiko på denne måten. Analysen min sammenligner hvor mye trafikk det er
på steder med gitte vegforhold med hvor mange ulykker det er på disse stedene. Dette gir et
bilde av relativ risiko for ulykker ved de forskjellige forholdene og jeg kan vurdere
resultatene ut fra det.
Resultatene fra analysen viser at virkningen av tverrfall er avhengig av hvor krapp kurvaturen
på vegen er og om det er høyrekurve (innerkurve) eller venstrekurve (ytterkurve). Generelt
sett viser hovedanalysen (den kvantitative analysen) at tverrfall utenfor
vedlikeholdsstandarden alene ikke har påvirket ulykkessituasjonen i stor grad. Der det viser
seg å ha en liten, men signifikant, effekt er i slake venstrekurver. Her er det for lite tverrfall
eller tverrfall som heller i feil retning som er problemet. Også i krappe venstrekurver ser det
ut til at for lite tverrfall har hatt en effekt på ulykkenssituasjonen, men resultatene var ikke
signifikante på 0,05-nivå.
I en gjennomgang av dybdeanalyser av ulykker kommer det imidlertid frem at det ser ut til at
ugunstig tverrfall i kombinasjon med andre risikofaktorer som for eksempel høy hastighet
eller glatt veg øker risikoen.
Ut fra disse resultatene kan jeg ikke direkte anbefale å rette opp tverrfall på eksisterende
veg. Det anbefales allikevel å være påpasselig med at ny veg bygges med riktig tverrfall.
4
Dette gjelder også i slake kurver hvor det i henhold til resultatene fra min analyse kan se ut
til at det på flere steder er beholdt takfall der det skulle vært ensidig fall. Sikring av at dette
gjøres kan blant annet gjøres gjennom uavhengige trafikksikkerhetsrevisjoner av
byggeplaner. Enkeltkurver med generelt stor risiko og ugunstig tverrfall kan også anbefales
å lokalisere for deretter å utføre risikoreduserende tiltak. For øvrig bør det da gjøres flere
tiltak enn kun å rette opp tverrfall.
For å supplere resultater fra denne oppgaven vil jeg spesielt anbefale å se nærmere på
tverrfall i sammenheng med endring i radius gjennom en kurve, hastighet gjennom kurven,
spordybde og føreforhold. Spesielt bør det sees nærmere på hvordan disse faktorene i
samspill påvirker ulykkesrisikoen. Det bør også sees på hvordan endring i tverrfall gjennom
en kurve påvirker ulykkesrisikoen. Videre kan det være interessant å se nærmere på
forskjellige enhetstyper og hva de forskjellige vegforholdene har å si for ulykkesrisikoen for
dem. For eksempel hvordan motorsykkel eller vogntog påvirkes til sammenligning med
personbiler.
Beskrivelse
Master i veg og jernbane - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Institutt for bygg, anlegg og transport.