Alternativer for gang- og sykkelbru mellom Mandal og Sånum
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2423401Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [594]
Sammendrag
Eksisterende krysning over Bankebukta er en enveiskjørt bru uten tilpassede krysningsmuligheter for gående eller syklende. Statens Vegvesen har på grunn av problematikken for myke trafikanter bestemt at det skal bygges en gang- og sykkelbru over sundet. Formålet med denne oppgaven er å presentere den beste bruløsning for det gitte brostedet.
For å finne den beste bruløsningen ble det gjennomført et mulighetsstudie av ulike brutyper. Gjennom denne prosessen ble det lagt spesielt vekt på estetikk, montering, og grunnforhold. Med grunnlag i resultatene fra mulighetsstudiet ble det konkludert med at en buebru med strekkbånd fremstår som den best egnede bruløsningen. Det ble så gjennomført en prosjektering av en tradisjonell buebru, samt et konseptstudie av en moderne buebru, slik at en sammenligning av brutypene kunne gjennomføres. Etter analysene og sammenligningene av brukonstruksjonene ble det gjennomført en diskusjon med fokus på kriteriene estetikk, miljø og vedlikehold. Diskusjonen ledet frem til den endelige konklusjonen at den tradisjonelle buebruen er å foretrekke som krysning over Bankebukta.
Beskrivelse
Bacheloroppgave - Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for bygg- og energiteknikk.