Beregning av betongelementbru
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2399184Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [600]
Sammendrag
Det er foretatt en kontroll i bruddgrensetilstand av betongelementbrua Giske bru i henhold til gjeldende
regelverk. Regelverket inkluderer håndbøker utgitt av Statens Vegvesen og eurokoder utgitt av Standard
Norge.
Den etteroppspente brua er 552 meter lang, fordelt på 11 spenn.
Elementbrua består i tverretning av to betongelementer og plass-støpt dekke. Prefabrikkerte bjelker utgjør
betongelementene som plasseres på søylene, og brua virker som et fritt opplagt system helt til dekket
støpes ei stund senere. Systemet vil da gå mot et stadie mellom et fritt opplagt og et kontinuerlig system.
Ulik alder på tverrsnittsdelene gjør at egenvekten og spennkraften må beregnes med hensyn på ulike
belastnings- og betraktningstidspunkt til de ulike delene. Beregningene viste at 30% av egenvekten av
bjelken, og 92,3% av egenvekten av brudekket vil virke på det kontinuerlige systemet etter 100 år.
Spennkraften vil få en momentomlagring på 32,5%.
Dimensjonerende laster som virker på det kontinuerlige systemet er beregnet ved hjelp av
modelleringsprogrammet Focus Konstruksjon. Egenvekten og spennkraften som virker på konstruksjonen
mens systemet oppfører seg som et fritt opplagt system er beregnet for hånd.
Brua er dimensjonert i bruddgrensetilstand, for dimensjonerende brukstid på 100 år. De dimensjonerende
lastene er funnet i kritiske snitt i brua, og kontrollert mot momentkapasiteten i brutverrsnittet, som har en
oppgitt mengde slakk- og spennarmering. Resultatene viser at de dimensjonerende lastene overgår
kapasiteten i flere kritiske snitt. Dette kan forklares med at regelverket som er lagt til grunn for
dimensjoneringen ikke var gjeldende regelverk da brua ble dimensjonert i 1987. Dagens regelverk er
likevel brukt, da det er en viktig hensikt med oppgaven å tilegne seg kunnskap om någjeldende regelverk
og dimensjonering slik som det gjøres i dag.
Beskrivelse
Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet