• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beregning av betongelementbru

Lund, Marianne Huse
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave_2016_Lund.pdf (50.83Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2399184
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Avhandlinger [600]
Sammendrag
Det er foretatt en kontroll i bruddgrensetilstand av betongelementbrua Giske bru i henhold til gjeldende

regelverk. Regelverket inkluderer håndbøker utgitt av Statens Vegvesen og eurokoder utgitt av Standard

Norge.

Den etteroppspente brua er 552 meter lang, fordelt på 11 spenn.

Elementbrua består i tverretning av to betongelementer og plass-støpt dekke. Prefabrikkerte bjelker utgjør

betongelementene som plasseres på søylene, og brua virker som et fritt opplagt system helt til dekket

støpes ei stund senere. Systemet vil da gå mot et stadie mellom et fritt opplagt og et kontinuerlig system.

Ulik alder på tverrsnittsdelene gjør at egenvekten og spennkraften må beregnes med hensyn på ulike

belastnings- og betraktningstidspunkt til de ulike delene. Beregningene viste at 30% av egenvekten av

bjelken, og 92,3% av egenvekten av brudekket vil virke på det kontinuerlige systemet etter 100 år.

Spennkraften vil få en momentomlagring på 32,5%.

Dimensjonerende laster som virker på det kontinuerlige systemet er beregnet ved hjelp av

modelleringsprogrammet Focus Konstruksjon. Egenvekten og spennkraften som virker på konstruksjonen

mens systemet oppfører seg som et fritt opplagt system er beregnet for hånd.

Brua er dimensjonert i bruddgrensetilstand, for dimensjonerende brukstid på 100 år. De dimensjonerende

lastene er funnet i kritiske snitt i brua, og kontrollert mot momentkapasiteten i brutverrsnittet, som har en

oppgitt mengde slakk- og spennarmering. Resultatene viser at de dimensjonerende lastene overgår

kapasiteten i flere kritiske snitt. Dette kan forklares med at regelverket som er lagt til grunn for

dimensjoneringen ikke var gjeldende regelverk da brua ble dimensjonert i 1987. Dagens regelverk er

likevel brukt, da det er en viktig hensikt med oppgaven å tilegne seg kunnskap om någjeldende regelverk

og dimensjonering slik som det gjøres i dag.
Beskrivelse
Masteroppgave - Institutt for konstruksjonsteknikk. Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Utgiver
[M.H. Lund]

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit