Gateutforming i Lagårdsveien; med prioritering av miljøvennlig transport
Abstract
Utfordringer som klimaendringer og rask befolkningsvekst bidrar til en mer konsen-
trert byutvikling og økt fokus på miljøvennlig transport (gange, sykkel og kollektiv-
transport) i byområder. Mens tidligere planlegging av gater og veier hadde bilen
som det sentrale premiss for utforming, har dagens planlegging økt fokus på miljø,
menneskers behov og sammenhengen mellom areal- og transportbehov. Et av målene i Nasjonal transportplan er at veksten i persontransport i byområder skal tas med
gange, sykkel og kollektivtransport.
Lagårdsveien er i dag en av hovedveiene inn til Stavanger sentrum og ivaretar trafikk-
strømmene fra sørlige bydeler. Her kjører buss i eget kollektivfelt, syklistene har
egne sykkelfelt og gående har fortau på begge sider. Bilen har god fremkommelighet og deler plassen med bussen i kryssituasjoner. Lagårdsveien er en delstrekning i
regionens kollektivsatsning - Bussveien - og kommunen har som mål å utvikle denne strekningen som en del av sentrum i forbindelse med utbygging i Paradis.
Hva er det som gjør gater til attraktive gater å ferdes i - og hvordan kombinere dette
med større trafikkmengder?
Gjennom kartlegging og analyse drøftes ulike kvaliteter og utfordringer i området.
Utfordringene består av at bussen har samme prioritet som bilen i kryss, gående
har smale fortau og få gangfelt, strekningen har flere andre barrierer for gående og
det er lite spennende fasader å gå langs. Lagårdsveien er planlagt for kjøretøy, ikke
for mennesker. Pr. i dag har strekningen få kvaliteter verdt å trekke frem.
Description
Bachelor byggingeniør / Byutvikling og urban design - Universitetet i Stavanger. Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet.