Vinter i Drammen - en studie av hvordan barns lek kan bidra til byliv om vinteren
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197251Utgivelsesdato
2014-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Avhandlinger [600]
Sammendrag
Temaet for oppgaven er byliv i det offentlige rom på vinterstid. Barns lek er her sett på som en mulig
aktivitet i seg selv, men også en aktivitet som kan generere andre typer aktiviteter hos andre
mennesker. Problemstillingen for oppgaven er dermed hvordan det offentlige rom kan tilrettelegges
for barn på vinterstid. De teoretiske tilnærmingene i oppgaven belyser både de fysiske og opplevde
omgivelsene. Drammen er brukt som case for å illustrere forhold som oppleves å begrense eller
fordre barns vinteraktivitet i det offentlige rom.
Privatisering og fortetting av byens uteområder skaper et behov for å styre utviklingen av det
offentlige rom i riktig retning. Det er også forventet at flere barn vil vokse opp i byen, noe som gjør
det offentlige byrom til barns nærområder. Intervjuer, gåturer og litteraturstudier er benyttet for å
belyse et tema som er relativt nytt. En forklaring på at det offentlige rom for det meste er tilrettelagt
for voksne aktiviteter, er forestillingen om at barn ikke passer naturlig inn i byen. Forestillingen om
den idylliske og rurale barndom er kanskje enda større på vinterstid. Vi ser det ved at barns
vinteraktiviteter ofte er lokalisert til steder utenfor bykjernen. I oppgaven diskuteres hvorvidt
lekeplassen bør erstattes med omgivelser der lek er integrert i selve utformingen. Dette kan være
særlig hensiktsmessig i byer som opplever sterkt press på arealer. En leke-integrert design av
byrommet er å foretrekke fremfor små og usammenhengende lekeplasser. Planlegging av det
offentlige rom bør således ta hensyn til de prinsippene som er foreslått i oppgaven. Barns
medvirkning i planprosesser er et aspekt oppgaven vil understreke. Særlig gjelder det når leketiltak
skal foreslås for barn i byen på vinterstid.