• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vinter i Drammen - en studie av hvordan barns lek kan bidra til byliv om vinteren

Lindholm, Anna
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Master_anna_lindholm.pdf (4.214Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197251
Utgivelsesdato
2014-06
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Avhandlinger [600]
Sammendrag
Temaet for oppgaven er byliv i det offentlige rom på vinterstid. Barns lek er her sett på som en mulig

aktivitet i seg selv, men også en aktivitet som kan generere andre typer aktiviteter hos andre

mennesker. Problemstillingen for oppgaven er dermed hvordan det offentlige rom kan tilrettelegges

for barn på vinterstid. De teoretiske tilnærmingene i oppgaven belyser både de fysiske og opplevde

omgivelsene. Drammen er brukt som case for å illustrere forhold som oppleves å begrense eller

fordre barns vinteraktivitet i det offentlige rom.

Privatisering og fortetting av byens uteområder skaper et behov for å styre utviklingen av det

offentlige rom i riktig retning. Det er også forventet at flere barn vil vokse opp i byen, noe som gjør

det offentlige byrom til barns nærområder. Intervjuer, gåturer og litteraturstudier er benyttet for å

belyse et tema som er relativt nytt. En forklaring på at det offentlige rom for det meste er tilrettelagt

for voksne aktiviteter, er forestillingen om at barn ikke passer naturlig inn i byen. Forestillingen om

den idylliske og rurale barndom er kanskje enda større på vinterstid. Vi ser det ved at barns

vinteraktiviteter ofte er lokalisert til steder utenfor bykjernen. I oppgaven diskuteres hvorvidt

lekeplassen bør erstattes med omgivelser der lek er integrert i selve utformingen. Dette kan være

særlig hensiktsmessig i byer som opplever sterkt press på arealer. En leke-integrert design av

byrommet er å foretrekke fremfor små og usammenhengende lekeplasser. Planlegging av det

offentlige rom bør således ta hensyn til de prinsippene som er foreslått i oppgaven. Barns

medvirkning i planprosesser er et aspekt oppgaven vil understreke. Særlig gjelder det når leketiltak

skal foreslås for barn i byen på vinterstid.
Utgiver
A. Lindholm/NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit