Miljøvennlige vegdekker: sluttrapport
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/193584Utgivelsesdato
2009-08-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne sluttrapporten presenteres de viktigste resultater, råd og anbefalinger fra etatsprosjektet Miljøvennlige vegdekker
(2004-2008). Prosjektets hovedfokus har vært på optimalisering av vegdekkenes miljøegenskaper for å bidra til reduksjon
av støy- og støvplager fra vegtrafikk. Prosjektet har vist at:
Støynivå på nylagte miljøvennlige dekker ligger 3-9 dB(A) lavere enn referansen (Ska11 eldre enn ett år)
Støyreduserende effekt avtar relativt raskt for alle typer dekker som er undersøkt. Årlig økning i støynivå målt på norske
vegdekker ligger vesentlig høyere enn hva som er rapportert fra en rekke andre land. Endringen er spesielt stor den første
vinteren etter dekkelegging. Det er naturlig å forklare dette forholdet ved piggdekkslitasjen og dens påvirkning på vegdekkenes
overflatetekstur.
Friksjonsegenskapene til miljøvennlige vegdekker testet i felt er på nivå med tradisjonelle norske vegdekker, og krever ikke
annet vintervedlikehold. Porøse dekker ser ut til å ha noe bedre friksjon enn tette vegdekker med tilsvarende steinstørrelse.
Det er vanskelig å utvikle vegdekker som er vesentlig mer slitesterke enn de vi har i dag, uten av det går ut over andre
viktige egenskaper som deformasjonsmotstand og friksjon. Det er imidlertid mulig å opprettholde slitestyrke på mer
støysvake dekkealternativ gjennom krav til materialkvalitet og sammensetning.