IR nr. 1937, Rv5 rasoverbygg ved Kleivatunnelen : erfaringer ved utbedring av ras
Abstract
Torsdag 24. november 1994 kl. 09.00 ble all trafikk stengt på Rv5 ved Kleivatunnelen etter at det ble oppdaget en utglidning på nedsiden av rasoverbygget. Omfyllingsmassene og en tørrmur på nedsiden av rasoverbygget hadde glidd ut i en lengde på ca. 40 m. Omfyllingen rundt tunnelen var nesten ferdig da utglidningen skjedde. Utrasingen medførte at det er en steil skråning på nedsiden av fundamentet, og deler av fundamentet står i løse lufta. Massene på oversiden av rasoverbygget medførte en betydelig skjevbelastning på overbygget. Rasoverbygget er av typen Mati&e og består av betongelementer ( to veggelementer og et takelement). Konstruksjonen tåler svært liten sideveis forskyvning før den vil klappe sammen, og det er svært viktig å få sikret elementene mot forskyvning. Etter iherdig innsats ble rasoverbygget sikret med jordnagling, og vegen kunne åpnes igjen etter en uke. For permanent sikring ble det fylt sprengsteinsfylling i Kjøsnesfjorden, og brukt jordarmering i støttefyllingen på utsiden av overbygget. Det ble også brukt jordarmering over taket på overbygget for å øke kapasiteten mot skredlaster. I tillegg ble omfyllingsmassene på resten av overbygget skiftet ut, og det ble lagt drenering. Rapporten oppsummerer erfaringene fra sikring av rasoverbygget, sprengsteinsfylling i Kjøsnesfjorden og utskifting av omfylling. Mottatt dokumentasjon vedrørende kontroll og oppfølging av sikrings- og utbediingsarbeidene er gitt i vedlegg.
Description
Uttesting av varmsandmetodene Hottstone og Friction Maker vinteren 1998/99