Samfunnstjenlige vegtunneler : forhold som påvirker drift- og vedlikeholdskostnader. Delprosjekt I: Drift og vedlikehold
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/192484Utgivelsesdato
2001Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Intern rapport [92]
Sammendrag
Målsettingen med denne rapporten er å rette fokus på de forhold som etter prosjektgruppens vurderinger har størst påvirkning og innflytelse på de framtidige kostnadene for drift og vedlikehold av tunnel.
Prosjektgruppen har tidligere vært gjennom en omfattende erfaringsregistrering tilknyttet tunnelens ulike elementer, jfr. intern-rapport nr. 2221. Disse erfaringene er basert på hensynet til og konsekvensen av vedlikeholdsvennlige løsninger. Vurderingene er også forankret i det overordnede mål om å ivareta det langsiktige eierskapet. I det perspektivet er det vanskelig å se hvorledes det kan ivaretas uten å legge langt større vekt på levetidsbetraktninger og levetidskostnader både ved investering og drift og vedlikehold.
Valg av løsninger basert på optimal levetid for utstyr med optimale kostnader vil bli mer og mer viktig for drift og vedlikehold. Teoretiske modeller for levetidskostnader er utarbeidet som verktøy for å bidra til slik optimalisering. Slike modeller kan benyttes både i planleggingen av nye tunneler og ved opprustning av gamle. Gjennom systematisk bruk av modellen kan valg av alternative tekniske løsninger, utstyr og materialvalg vurderes og sammenlignes før beslutninger tas.
Et optimalt vedlikehold betyr lavest mulige vedlikeholdskostnader, liten stengetid, god driftstilgjengelighet og driftssikkerhet, lengst mulig levetid på konstruksjoner og utstyr og ivaretakelse av sikkerhetsnivået.
For å kunne realisere optimalisering av drift og vedlikehold i en tunnel er det viktig at både tilgjengelighet og vedlikeholdsvennlige løsninger blir tilstrekkelig vektlagt helt fra planleggingen starter.