Samfunnstjenlige vegtunneler : modell for levetidskostnader for tekniske komponenter. Delprosjekt G: levetidskostnader
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/192472Utgivelsesdato
2000Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Intern rapport [92]
Sammendrag
Statens vegvesen har gjennom etatssatsingsprosjektet "Samfunnstjenlige vegtunneler" satt fokus på trafikksikkerhet, miljø og langsiktig eierskap innenfor tunnelteknologien. Prosjektet som går over fire år har som målsetting å videreutvikle og forbedre dagens teknologi og gi rom for nytenking ved å utvikle mer kostnadseffektive, bedre, sikrere og mer miljøvennlige tunneler. Etatssatsingsprosjektet er inndelt i flere delprosjekt.
Delprosjekt "Levetidskostnader" har bl. a. som målsetting:
"å definere, utvikle og prøve ut enkle modeller som beregner levetidskostnader ut fra gitte forutsetninger. Slike modeller forutsettes brukt som verktøy til strategisk planlegging ut fra kostnadseffektivitet og driftsoptimalisering"
Tidligere har delprosjektet gitt ut rapport om levetidskostnader hvor fokus er rettet mot en samlet driftsoptimalisering for tunnel. Her inngår foruten investeringskostnader og drifts- og vedlikeholdskostnader også parameter for beregning av samfunnsnytten/-konsekvensen i form av forsinkeleskostnader.
Levetidskostnader for enkeltkomponenter i tunnel retter fokus på beregning av rene levetidskostnader for tekniske delelementer i tunnelen. Det er fortrinnsvis de tyngre kostnadsbærende elementene som naturlig vil kunne dra nytte av en slik modell.
Gjennom hele levetiden til et tunnelprosjekt gjøres det fornyinger og oppgraderinger av teknisk utstyr, pga. slitasje og/eller teknisk utvikling. Hele tiden står man overfor alternative valg av løsninger og metoder. Det er da viktig at man synliggjør konsekvensene av de valgene man gjør ut i fra et langsiktig eieransvar. Hovedmålsettingen for en hver anskaffelse er optimale levetider med lavest mulig kostnad.