• E10 Lofotens fastlandsforbindelse : landskapstilpasning og naturlig revegetering fra stedlige toppmasser 

      Kongsbakk, Elisabet; Skrindo, Astrid Brekke (UTB-rapport / Vegdirektoratet;2009/12, Report, 2009-12)
      Tekniske inngrep er sammen med genetisk forurensing ansett for å være de største truslene mot vårt biologiske mangfold. Lofotens fastlandsforbindelse er et stort og irreversibelt inngrep. Landskapstilpasning av et veganlegg ...
    • Effekter av vegsalting på vann : 5 overvåkingspunkter 1998 - 2004 

      Åstebøl, Svein Ole; Coward, Jan Emil (UTB-rapport;2006/03, Research report, 2006-02)
      Rapporten viser utvikling i saltholdighet i 5 overvåkingspunkter. Den omhandler ikke forurensning av drikkevannsbrønner. Grunnvann: Effekten av vegsalting på grunnvannskvalitet overvåkes ved 4 målestasjoner. Resultatene ...
    • Electrical resistivity of concrete 

      Elkey, William; Sellevold, Erik J. (80;Publication / Norwegian Road Research Laboratory, Research report, 1995)
    • Endring av fartsgrenser i 2001 : virkning på fart, ulykker og skader 

      Ragnøy, Arild (TS 2007:12;TS-rapport / Vegdirektoratert, Others, 2007)
    • Det er mulig å halvere antall drepte eller hardt skadde i vegtrafikken innen 2020! 

      Løtveit, Sigurd (Rapport Veg- og trafikkavdelingen;TS 2007:8, Research report, 2007-06-08)
      Dette dokumentet er utarbeidet som en del av forarbeidet til Nasjonal transportplan for 2010-2019. Dokumentet viser at det er mulig å halvere antall drepte eller hardt skadde i vegtrafikken innen 2020. Et slikt mål er ...
    • Erfaringer fra feltstrekninger med kaldblandet gjenbruksasfalt : Vurdering av tilstandsutvikling og dekkelevetid 

      Aurstad, Joralf (Gjenbruksprosjektet 2002-2005;6, Research report, 2005-11)
      Rapporten inngår i en serie rapporter fra Gjenbruksprosjektet 2002-2005 (etatsprosjekt). Delprosjekt 4 ”Gjenbruk av asfalt” (DP4) som denne rapporten tilhører, har følgende målsetninger: • bidra til større bevisstgjøring ...
    • Fart, føre og friksjon : valg av kjørefart på vinterføre 

      Ragnøy, Arild (Rapport / Veg- og trafikkavdelingen, Trafikksikkerhetsseksjonen;2008:3, Research report, 2008)
      Målet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan trafikantene tilpasser kjørefarten sin til vekslende føreforhold om vinteren. I undersøkelsen er det målt kjørefart, friksjon og registrert føreforhold. Registreringene ...
    • Fedafjord bru: rapport fra kabelutstøping av hengestenger 

      Gundersen, Gunnar (Teknologirapport;2427, Research report, 2005-12-22)
      Utstøping av forankring av hengestangskabel ble utført i Bridons anlegg i Gelsenkirchen, Tyskland 15. desember 2005. Produksjonsstøp av forankring i en ende av hengestang nr. 8 vest og 8 øst ble utført i nærvar av ...
    • Fedafjord bru: rapport fra strekkprøving av bærekabel 

      Gundersen, Gunnar (Teknologirapport;2394, Research report, 2005-06-20)
      Strekkprøving av hovedkabel for Fedafjord bru ble utført av Deautsche Montan Technoligie GmbH (DMT) i Bochum, Tyskland 3. juni 2005. Kabelens bruddstyrke ble registrert til 11.150 kN, som er 5 % over spesifisert bruddlast. ...
    • Fedafjord bru: rapport fra strekkprøving av hengestang og suppleringkabel 

      Gundersen, Gunnar (Teknologirapport;2428, Research report, 2005-12-22)
      Strekkprøving av en hengestang og en suppleringskabel ble utført 17. desember 2005 hps DMT i Bochum, Tyskland i nærvær av representanter fra Det norske Veritas og Statens vegvesen. Hengestang og suppleringskabel oppfylte ...
    • Fedafjord bru: rapport fra utmattingsprøving av bærekabel 

      Gundersen, Gunnar (Teknologirapport;2400, Research report, 2005-07-15)
      Utmattingsprøving av bærekabel for Fedafjord bru er utført av Deutsche Montan Technologie (DMT) i Bochum, Tyskland i perioden 2. til 15. juni 2005. I løpet av utmattingstesten ble det registrert 19 trådbrudd, hvorav 13 i ...
    • Feiing og salting i Strømsås-tunnelen mars 2004: innledende analyse 

      Aldrin, Magne (Notat;2004:27, Research report, 2004-11-09)
      I mars 2004 blei det gjennomført forsøk med vasking og salting i Strømsåstunnelen, med sikte på å redusere konsentrasjonen av svevestøv. Samtidig blei det gjort målinger av PM10, meteorologi og trafikkvolum.
    • Feltforsøk med svinnreduserende tilsetningsstoff 

      Kompen, Reidar (Intern rapport;nr.2267, Research report, 2002-04)
      Stor tendens til opprissing er en vesentlig ulempe med betong etter vegvesenets spesifikasjoner. Utttørkingssvinnet til betong er generelt ugunstig, og det står høyt på betongteknologenes ønskeliste å få redusert dette. ...
    • Feltforsøk med vibreringsfri betong 

      Kompen, Reidar (Intern rapport;nr. 2088, Research report, 1999-06)
      Den 1. februar 1999 ble de to 18,5 lange kulvertveggene i Kvennabakkundergangen, Rv 651 i Volda i Møre og Romsdal, utstøpt med vibreringsfri betong som et feltforsøk. Betongen inneholdt tilsetningsstoffet Sika Viscocrete 3.
    • Feltforsøk Sykkylven bru: aktivitet DP2 A4 

      Carlsen, J.E. (Betongkonstruksjoners Livsløp;nr. 11, Research report, 2006-11)
      Rapporten gir resultater fra kloridmålinger utført på prøvestykker fremstilt av samme betong som ble benyttet på Sykkylven bru. Prosjektet skal danne grunnlaget for vurdering av hvilken betydning den maksimale herdetemperaturen ...
    • Feltforsøk vibreringsfri betong: Søndre Bjørnstad bru 

      Kompen, Reidar (Intern rapport;nr. 2148, Research report, 2000-04)
      Feltforsøket ble utført 17. februar 2000 og omfattet kulvertvegger og tre vingemurer, ca. 127 m3 betong, veggtykkelse 50 cm.
    • Fire in the Fløyfjell tunnel on the 10th of November 2003 

      Gjæringen, Gunnar (Report;, Research report, 2003-11)
    • Fleksible stålrør som skredoverbygg og vegtunneler, 14 års erfaring. 

      Vaslestad, Jan; Østlid, Håvard; Johansen, Tor H.; Holm, Willy (Intern rapport;1938, Research report, 1997-02)
      Fleksible stålrør har vist seg å være godt egnet som skredoverbygg og tunneler. Det er vist en oversikt over hvor stålrør er brukt, med nøkkeltall og kostnader.
    • Flerårs dekkeplaner 2010-2012: dekkeprosjektet Region øst 

      Dahl, Torgrim (Strategi, veg og transport;2010, Research report, 2010-05)
      Dekkeprosjektet i Region øst utarbeider flerårige planer for dekkevedlikeholdet og ambisjonen er å utarbeide og rullere dekkeplaner for tre år. Hensikten er å lage gjennomarbeide planer og kontrakter som utnytter ...
    • Flommen på Østlandet i juni 1995 

      Oset, Frode; Refsdal, Geir; Knutson, Åsmund; Vaslestad, Jan; Frydenlund, Tor Erik (Intern rapport;nr. 1828, Research report, 1995-12)
      I månedskiftet mai/juni ble Østlandsområdet rammet av flom. Den gjorde seg mest gjeldende i Glomma og Gudbrandsdalslågen med sideelver, og det var særlig Oppland og Hedmark fylker som ble rammet.