• Design, distraksjon, død? 

      Aarvold, Rita Helen; Mjøsund, Geir Christer; Plukkerud, Tore; Bjerke, Hildegunn (Others, 2013)
      Prosjektoppgave i EPT-100 Sikkerhetsstyring av vegtrafikken. Høsten 2013. Universitetet i Stavanger.
    • ITS - standardisation : Overview and status report 

      Evensen, Knut (VD rapport;54, Report, 2011-12)
      Standardisation, which has been important ever since the emergence of ITS, is now becoming increasingly urgent. Up until now, most of the ITS standards have been stand-alone standards such as Electronic Fee Collection ...
    • Kartlegging av status og potensiale for dronebasert teknologi: Naturfareprosjektet 

      Grøtli, Esten Ingar; Transeth, Aksel A.; Gylland, Anders; Risholm, Petter; Bergh, Ida Soon Brøther (Rapport / Norges vassdrags- og energidirektoratet;87-2014, Research report, 2014)
      Prosjektet NIFS1 (Naturfare, Infrastruktur, Flom og Skred) er et samarbeid mellom Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Jernbaneverket (JBV) og Statens vegvesen (SVV). Prosjektperioden er 2012-2015. I prosjektet ...
    • KFA rejuvenatorprosjekt 

      Jørgensen, Torbjørn (Statens vegvesens rapporter;734, Report, 2021-09)
      Rejuvenatorer er produkter som kan myke opp aldret bitumen og gjenopprette egenskapene til nytt bitumen. Bruk av rejuvenatorer gjør det mulig å øke gjenbruksprosenten til verksprodusert asfaltmasse. Fem utvalgte rejuvenatorer ...
    • Klebing mellom asfaltlag 

      Fiske, Thomas Haukli (Statens vegvesens rapporter;739, Report, 2021-11)
      Feltforsøk med fire forsøksoppsett har blitt utført for å undersøke effekten av mengde og type klebemidler på bindingsstyrke. Polymermodifiserte emulsjoner ble brukt på tre av forsøksstrekningene og et nytt tilsetningsstoff ...
    • Ny teknologi og vegutforming - Mulige virkninger av selvkjørende kjøretøy for krav til utforming av nye veger 

      Mariussen, Marte; Larsgård, Lars Peder; Raustøl, Johannes; Jordbakke, Anders (Report, 2018-02)
      Denne utredningen inngår i Statens vegvesens FoU program om Vegutforming - arbeidspakke «Framtidsscenario 2030». Bakgrunnen for oppdraget er at ny ITS teknologi og autonome kjøretøy kan utløse behov for endringer i ...
    • Nøyaktighet ved WIM (Weigh-In-Motion) målinger 

      Garba Saba, Rabbira (Statens vegvesens rapporter;735, Report, 2021-10)
      Hovedmålet for FoU-programmet VegDim (2018 – 2023) er å utvikle og ta i bruk et mekanistisk empirisk (ME) dimensjoneringssystem for vegoverbygninger. Ett av de viktigste inngangsparametere for MEdimensjoneringssystemer er ...
    • Rapport fra studiereise til Mercedes i Tyskland 9-11 oktober 

      Dahl, Trond; Sagsletten, Einar; Røvik, Ola; Aspheim, Harald (Others, 2014)
      Etter å ha vært i kontakt med Mercedes i lengre tid før turen, ble det laget et program som vi ønsket oss med fokus på disse temaene: • Hovedmålet for vårt studiebesøk er å få innblikk i produksjon av nye kjøretøy, både ...
    • Renholdsforsøk 2019 - 2020 Redusert vaskefrekvens i Strindheimtunnelen 

      Snilsberg, B.; Gryteselv, D.; Sætermo, I-L.; Veivåg, K.; Peckolt Fordal, K.; Indo, K.; Monsen, E. (Statens vegvesens rapporter;729, Report, 2021-08)
      Statens vegvesen har gjennomført flere FoUforsøk på renhold av veg og tunnel de senere årene. I dette forsøket er det sammenlignet hvordan en redusert vaskefrekvens i ett av to tunnelløp har gitt effekt på støvmengde på ...
    • Tilsetningsstoffer til lavtemperaturasfalt 

      Jørgensen, Torbjørn (Statens vegvesens rapporter;817, Report, 2022-04)
      Tilsetninger til lavtemperaturasfalt (LTA) ble undersøkt med laboratorietesting. Sju LTA tilsetninger i bitumen og polymermodifisert bitumen ble blandet ved 30 °C lavere temperatur enn vanlig. Reologiske egenskaper og ...
    • Tunnelbygging i Japan og Hong Kong: Studietur 6. -16. november 1976 

      Flaate, Kaare; Grønhaug, Arne; Lundebrekke, Egil (Intern rapport;711, Research report, 1976-12-10)
      Rapporten gir en beskrivelse av samtaler med fagfolk på tunnelbyggingens område i Japan og Hong Kong. Befaring av tunneler av forskjellig slag som ble gjennomført på turen er omtalt i detalj. Tekniske løsninger er beskrevet.