• Automatic section speed control : Evaluation Results 

      Ragnøy, Arild (VD rapport;1E, Report, 2011-01)
      Automatic speed cameras measure average driving speed between two camera boxes. In 2009 automatic section speed controll trials were conducted at three sites in Norway. The results show that the average driving speed ...
    • Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data 

      Høye, Alena (TØI rapport;1569/2017, Report, 2017-05)
      Basert på materiale til Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) beskriver rapporten resultater av dybdestudier av 107 fartsrelaterte dødsulykker med personbiler med edru fører i 2011- 2015, samt informasjon om ...
    • Fart og alder. Fartsutviklingen på veier med fartsgrense 80 km/t 

      Sagberg, Fridulv; Bjørnskau, Torkel (TØI rapport;1462/2016, Report, 2016-01)
      Fartsnivået på norske veier med fartsgrense 80 km/t har gått ned med ca. 1 km/t i løpet av de siste fem år. Dette kan delvis forklares av at det er blitt flere eldre bilførere, og at disse i gjennomsnitt kjører saktere enn ...
    • Fart og trafikksikkerhet : nye modeller 

      Elvik, Rune (TØI rapport;1296/2014, Report, 2014-01)
      Tidligere utviklede modeller av sammenhengen mellom trafikkens gjennomsnittsfart og trafikksikkerhet er oppdatert. Det finnes to hovedmodeller: Potensmodellen og eksponentialmodellen. Begge kan benyttes. Studier av ...
    • Fart, føre og friksjon : valg av kjørefart på vinterføre 

      Ragnøy, Arild (Rapport / Veg- og trafikkavdelingen, Trafikksikkerhetsseksjonen;2008:3, Research report, 2008)
      Målet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan trafikantene tilpasser kjørefarten sin til vekslende føreforhold om vinteren. I undersøkelsen er det målt kjørefart, friksjon og registrert føreforhold. Registreringene ...
    • Fartsdempende tiltak : veiledning [Håndbok V128] 

      Statens vegvesen Vegdirektoratet (Håndbok / Statens vegvesen;V128, Book, 2017)
      Det er en klar sammenheng mellom fart og antall ulykker, og ikke minst ulykkenes alvorlighetsgrad. Overholdelse av fartsgrenser er derfor svært viktig. Skilting av fartsgrenser er ofte ikke nok for få trafikantene til å ...
    • Fartsdempende tiltak: veiledning [Håndbok V128] 

      Statens vegvesen Vegdirektoratet (Håndbok / Statens vegvesen;V128, Book, 2014)
      Hensikten med fartsdempende tiltak er i første rekke å bedre trafikksikkerhet og trivsel, og da særlig for gående og syklende i tettbygde områder. Erfaring har vist at skilting av fartsgrenser ofte ikke har tilstrekkelig ...
    • Kjørefart og personskadeulykker på motorveger med fartsgrense 100 km/t : en evaluering av forsøk på E6 og E18 i Akershus, Buskerud og Vestfold 

      Amundsen, Finn Harald; Engebretsen, Arild; Roald, Per Ole (Rapport fra Vegdirektoratet, TS-seksjonen;07/2004, Others, 2004)
    • Relationship between speed and risk of fatal injury : pedestrians and car occupants 

      Richards, D.C. (Road Safety Web Publication;16, Research report, 2010)
    • Streknings ATK : Resultat av evaluering 

      Ragnøy, Arild (VD rapport;1, Report, 2011-01)
      I Streknings-ATK måles kjøretøyers gjennomsnittlige kjørefart mellom to fotobokser. Det er gjort eksperimenter med streknings-ATK på tre strekninger i Norge i 2009. Resultatene viser at det kan oppnås opp mot 10% ...
    • Tåleevne og fart 

      Roche-Cerasi, Isabelle; Jonsson, Thomas (SINTEF rapport;A25575, Report, 2013-11-30)
      Fotgjengere er de mest sårbare trafikanter i byer med komplekse trafikkforhold, og unge og eldre er spesielt sårbare når de går i et slikt risikofylt miljø. De har høyere risiko for å bli alvorlig skadd dersom de blir ...
    • Ungdom og fartsulykker 

      Lindheim, Cecilie Waterloo; Haldorsen, Ivar; Skaugset, Bjarte; Roald, Per Ola (Others, 2007)
    • Veger med inntrukken kantlinje utenfor tettbygd strøk: Tiltak for syklister og gående? 

      Erke, Alena; Sørensen, Michael (TØI rapport;961/2008, Report, 2008-05)
      2-minus-1-veger er tidligere 2-feltsveger utenfor tettbygd strøk, hvor kantlinjen blir innflyttet og midtlinjen fjernet. Et av formålene er å bedre tilrettelegge for syklister og gående på lite trafikkerte veger ved å gi ...