Blar i Brage - Statens vegvesen på tittel
Viser treff 3065-3084 av 3532
-
Utvikling av prosedyre for bruk av passive prøvetakere i regnbed
(Master thesis, 2016-05)DGT (Diffusion gradient in thin films) er en type passiv prøvetaker som kan brukes til å overvåke metallkonsentrasjoner i akvatiske miljøer. Prøvetakeren utplasseres i et akvatisk miljø gjennom en gitt tidsperiode, der det ... -
Utvikling av slitesterke asfaltdekker : uttesting av Sta 2 masser ved bruk polymermodifiserte bindemidler (testing av slitasje- og deformasjonsegenskaper)
(SINTEF rapport;SBF IN A07002, Others, 2008) -
Utvikling av slitesterke tynndekker : testing av bindemidler og innledende slitasjetesting med Trøger
(SINTEF rapport;SBF IN A07002, Research report, 2007) -
Utvikling av vannkvalitet i en innsjø med ulike påvirkningsfaktorer studert ved sedimentanalyser - med eksempel fra Jarenvatnet med hovedfokus på biologiske analyser
(Master thesis, 2015)Kunnskap om innsjøers tidligere tilstand er ofte manglende i vannforvaltning. I dette studiet har paleolimnologiske metoder blitt tatt i bruk for å få kunnskap om en innsjøs tilstand og utvikling de siste 150 år. Det har ... -
Utvikling av vannkvalitet i en innsjø med ulike påvirkningsfaktorer studert ved sedimentanalyser - med eksempel fra Jarenvatnet med hovedfokus på biologiske analyser.
(Master thesis, 2015)Kunnskap om innsjøers tidligere tilstand er ofte manglende i vannforvaltning. I dette studiet har paleolimnologiske metoder blitt tatt i bruk for å få kunnskap om en innsjøs tilstand og utvikling de siste 150 år. Det har ... -
Utvikling og testing av en ny restsaltmåler
(Master thesis, 2018-06)Innenfor temaet vinterdrift er salting av veger et sentralt tema, spesielt i nordliggende områder med lange kalde vintre. Salting langs vegene i dag gjøres hovedsakelig for å oppnå en bar veg. Ved å kjøre på en bar veg ... -
Utvikling og uttesting av skredrisikomodell for vegnettet i Norge
(Teknologirapport;2586, Research report, 2010-03-17)Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet "Klima og transport", etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold ... -
Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen
(Urbanet Analyse rapport;78/2016, Report, 2017-03)Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger: ... -
Valg av innkrevingsløsning for bompengeprosjekter
(Teknologirapport;2500, Research report, 2007-12)Denne rapporten beskriver resultatene fra delprosjektet Valg av innkrevingsløsning for bompengeprosjekt som er en del av prosjektet Samfunnsøkonomiske effekter av bompengefinansiering. De som har deltatt i arbeidet med ... -
Valg av kamera og anvending for styring av gatebelysning
(Master thesis, 2018)I denne rapporten er det sett på muligheten for å bruke kamera til intelligent styring av gatebelysning. Det er blitt drøftet viktige egenskaper som kameraet må ha for å kunne detektere biler under vanskelige lysforhold. ... -
Valg av ny vegtrasé fra Kårstø til Våg, E39
(Master thesis, 2015)For prosjektet ”Ferjefri E39”, opprettet i regi av Statens vegvesen, skal det i løpet av en tjueårsperiode bygges en ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Prosjektet er med i Nasjonal transportplan for 2014-2023. ... -
Valg av totalentreprise i vegprosjekter: Vurdering av totalentreprise for oppdragsgiver / Statens vegvesen
(Bachelor thesis, 2017)Statens vegvesen ønsker å øke antall totalentrepriser fra 3-5% til 10-15% av årlig omsetning innen år 2020. Rapporten går ut på å finne ut når entrepriseformen totalentreprise passer til et prosjekt. Rapportens formål er ... -
Vangsvegen - en attraktiv innfartsåre? : gateplanlegging i et byutviklingsperspektiv
(Master thesis, 2014) -
Vann i tidlig planfase: Kartlegging av vannveier i tidlig planfase og avbøtende tiltak for å redusere vegprosjektets innvirkning på vann og vannmengder, nedbørsfelt og resipienter i bygge- og driftsfasen
(Statens vegvesens rapporter;506, Report, 2016-03-03)I et område hvor det planlegges en ny transportåre, er det ikke til å unngå å påvirke grunnvann og overflatevann. Siden et veganlegg innebærer store terrenginngrep er det vanskelig å forutsi hvordan vannet vil bevege seg ... -
Vann og frostsikring i tunnel : retningslinje [Håndbok R510]
(Håndbok / Statens vegvesen;R510, Book, 2014)Denne håndboken er en revidert utgave av håndbok R510 som ble utgitt som retningslinjer i mai 1995. Ved revisjonen er det tatt hensyn til de erfaringer og det utviklingsarbeidet som er gjort. Samtidig er det lagt vekt ... -
Vann og veg. Filterløsninger for overvann og vaskevann fra vegtunneler
(Jordforsk;90/04, Research report, 2004-10-29)Etter oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har Jordforsk utført en mindre utredning knyttet til filterløsninger for rensing av overvann fra veg og vaskevann fra vegtunneler. Formålet har vært å øke kunnskapen om ... -
Vann- og frostsikring av vegtunneler med platehvelv i aluminium
(Inter rapport;1096, Research report, 1983-03)Det forutsettes at fjellet kan sikres med bolter, bånd og eventuelt nett. Det nyttes korrugerte aluminiumsplater bombert i samsvar med teoretisk profil festet til hverandre og til festeskinnene med selvtettende popnagler. ... -
Vann- og frostsikring i tunneler : Konstruksjoner for avskjerming. Funksjonskrav og dimensjoneringsregler : retningslinjer [Håndbok 163]
(Håndbok / Statens vegvesen;163, Book, 1995)Vegtunneler må sikres spesielt mot vann og is. Sikringen utføres normalt ved avskjerming av vannet som føres ned til grøft. Dersom frostmengden overstiger angitte grenser, utføres avskjermingen som en isolert konstruksjon. ... -
Vann- og frostsikring i tunneler : måling av temperatur og fuktighet : WaPro systemet - Helgehorntunnelen
(Teknologirapport;2510, Research report, 2008-02-22)Vannavskjermingssystemet "WaPro Isolert" er til vurdering i Statens vegvesen. Det er etablert en 50 meter lang prøvestrekning i Helgehorntunnelen. Hensikten har vært å prøve ut praktiske detaljer knyttet til montering og ...